Tie­do­te: Jouk­ko­lii­ken­teen li­pun­hin­to­ja on las­ket­ta­va

Viime vuoden farssi lipunhintojen korotusten osalta ei saa toistua, sanoo HSL:n hallituksen jäsen Elina Kauppila.

Helsingin seudun julkisen liikenteen eli HSL:n vuoden 2024 alustava talousarvio on lausuntokierroksella jäsenkunnilla. HSL esittää talousarviossaan nyt mahdollisuutta esimerkiksi palvelutason parantamiseen samankaltaisella esityksellä, kuin mitä vasemmistoliitto esitti vuosi sitten lipunhintojen korotusten torjumiseen.

Vasemmistoliitto toivoo muiden puolueiden tulevan nyt samoille linjoille kanssaan lipunhintojen alentamisen suhteen.

“Muut puolueet perustelivat lipunhintojen ennätyskorotuksia viime vuonna sillä, että vaihtoehtoja ei vain ole. HSL:n tämän vuoden alustava talousarvioesitys osoittaa, että kyllä on. Tarvitsemme vision ja yhteistyötä, jotta löydämme ratkaisut HSL:n talouden ongelmien purkamiseksi ja saamme matkustajamäärät nousuun”, sanoo HSL:n hallituksen jäsen Elina Kauppila.

Vasemmistoliitto esitti viime syksynä HSL:n hallituksessa, että osa valtion koronatuista johtuvasta kohdistamattomasta ylijäämästä olisi käytetty lipunhintojen korotusten perumiseen ja pitämiseen vuoden 2022 tasolla. Tämä olisi antanut päättäjille aikaa löytää pidempiaikaisia ratkaisuja mm. infrakorvausjärjestelmän ongelmiin. Esitys ei saanut kannatusta.

“Viime vuoden farssi lipunhintojen korotusten osalta ei saa toistua. Joukkoliikenteen lipunhinnat pitää hinata alas, jotta kaikkien oikeus liikkua toteutuu ja jotta ilmastotavoitteet saavutetaan. Helsinki on jäljessä etenkin liikenteen päästövähennyksissä. Joukkoliikenteen saavutettavuuden lisääminen on äärimmäisen tärkeää”, Kauppila jatkaa.

“Kaupungin tulee tarvittaessa olla valmis tukemaan HSL:ä enemmän. Vasemmiston pitkän tähtäimen tavoite on joukkoliikenteen lipunhintojen painaminen niin pieneksi kuin mahdollista”, kaupunginhallituksen jäsen Paavo Arhinmäki sanoo.