Vuo­si­kat­saus 2021: Mi­tä olem­me saa­neet ai­kaan tä­nä vuon­na?

Valtuustoryhmämme on tehnyt vuonna 2021 hurjan paljon töitä. Paljon on myös saatu aikaan. Vasemmisto on panostanut erityisen paljon koulutuksen puolustamiseen, ilmastotoimien kirittämiseen ja työntekijöiden oikeuksien edistämiseen. Lue alta, mitä kaikkea olemme saavuttaneet vuoden aikana!

Kaupunkiympäristö ja rakentaminen

1. Liikenne raiteille! Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelma hyväksyttiin ja pikaraitiotie rakennetaan.
  2. Uudistimme satamatoimintaa! Autolauttaliikenne siirretään pois Olympiaterminaalista, mikä mahdollistaa Etelärannan avaaminen kaupunkilaisille ja kävelykeskustan kehittämisen.
  3. Vehreyttä keskustaan! Punavihreällä yhteistyöllä päätimme, että Helsingin keskustaa kehitetään ensisijaisesti keskustan käveltävyys ja viihtyisyys edellä.
  4. Enemmän puistoa, vähemmän betonia! Puolustimme Dallapénpuistoa liikarakentamiselta.
  5. Pyörät pyörimään koko kaupungissa! Laajensimme kaupunkipyöräverkon koko Helsinkiin.
  6. Kaupunki ihmisille! Puhuimme kaupunkivetoisen rakentamisen ja kaupunkikehittämisen puolesta. Osallistuimme aktiivisesti kriittiseen keskusteluun sijoittajavetoisesta kaupunkisuunnittelusta esimerkiksi Elielinaukion rakentamisen yhteydessä.
  7. Liikuntaa ja luontoa lähellä! Korona-aika on saanut helsinkiläiset löytämään entistä enemmän lähiliikuntapaikat ja luontokohteet. Ensi vuoden budjetissa liikuntapaikkarakentamisen budjetti lähes kaksinkertaistettiin. Se mahdollistaa, uusien ulkokuntosalien rakentamisen, vanhojen kunnostamisen, tekonurmien ja laitureiden rakentamisen. Keskuspuiston opasteet laitetaan pitkän odotuksen jälkeen kuntoon.

Ilmasto ja ympäristö

1. Ilmastolle budjetti! Helsinki tulee laatimaan talousarvion yhteydessä ilmastobudjetin. Ilmastobudjetissa kasvihuonepäästöille asetetaan vuosikohtainen enimmäismäärä, havainnollisestaan mitä ilmastovaikutuksia kaupungin talousarviolla on ja miten se vaikuttaa kaupungin hiilineutraaliustavoitteisiin.
  2. Kiristimme ilmastotavoitteita! Helsinki tavoittelee hiilineutraaliutta viisi vuotta suunniteltua aiemmin, eli jo vuonna 2030. Lisäksi Helsinki asetti ensimmäistä kertaa hiilinollatavoitteen. Päästöt tullaan painamaan nollaan viimeistään vuonna 2040.
  3. Rakentamisen vaikutukset luonnolle hyvitetään! Helsinki tulee kokeilemaan kompensaatiomallia, jolla hyvitetään rakentamisen vaikutukset luonnon monimuotoisuuteen.
  4. Ei enää ilmastohaitallista mainontaa! Ilmastolle haitallisten asioiden mainontaa kaupunkitilassa rajoitetaan.
  5. Ilmasto huomioon jo kaavoituksessa! Rakentamisen ilmastovaikutukset tullaan selvittämään jo kaavoitusvaiheessa.
  6. Suojellaan kaikista pienimpiä! Hyönteishotellien rakentamista kaupungin puistoihin selvitetään.
  7. Parannamme kiertotaloutta! Mini-Sortti asemaa selvitetään sijoitettavaksi Kyläsaaren kierrätyskeskukseen, mikä helpottaa kantakaupunkilaisten kierrätysmahdollisuuksia.
  8. Suojelemme lintuja! Lintuluotojen suojavyöhykkeitä kasvatetaan lintujen pesimäaikaan. Myös uusia lintuluotoja suojellaan.
  9. Kansallinen kaupunkipuisto perustetaan Helsinkiin!
  10. Puolustimme lähimetsiä! Stansvikinkallion asemakaava tullaan arvioimaan osittain uudelleen ja Vartiosaari osoitettiin virkistyskäyttöön.
  11. Uusia luonnonsuojelualueita perustetaan vähintään viisi vuodessa!
  12. Puolustimme ilmastotavoitteita myös vastustamalla ilmastohaitallisen Sörnäisten tunnelin rakentamista.

Koulutus ja kasvatus

1. Ei enää koulutusleikkauksia! Teimme koko vuoden hartiavoimin töitä, jotta viime vuonna sovitut koulutusleikkaukset peruttaisiin. Viime keväänä työmme kantoi hedelmää, kun leikkaukset peruttiin osittain. Ensi vuoden budjetissa koulutuksesta ei leikata!
  2. Aamupalaa kaikille lapsille! Aloitteestamme Helsinki pilotoi maksutonta aamupalaa kouluissa.
  3. Turvapaikanhakijoiden lasten oikeus varhaiskasvatukseen turvattiin!
  4. Harjun nuorisotalo pelastettiin! Puolustimme myös muita nuorisotaloja, kuten Betanian säilyttämistä Punavuoressa.
  5. Yhdenvertaisuus koulutuksen keskiöön! Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla yhdenvertaisuuden edistäminen asetettiin koko toimialan strategiseksi tavoitteeksi.

Yhdenvertaisuus, tasa-arvo ja ihmisoikeudet

1. Eettisyyttä hankintoihin! Jätimme aloitteen Israelin miehityksen tukemisen lopettamiseksi kaupungin hankintojen kautta. Myös kaupungin muiden hankintojen vastuullisuuden noudattamista selvitetään.
  2. Antirasismia palveluihin! Sosiaali- ja terveysalan työntekijöitä sekä kasvatushenkilökuntaa koulutetaan tunnistamaan ja purkamaan rasismia.
  3. Hoitoa myös sukupuolidysforiaa kokeville! Sukupuolidysforiaa kokevien hoitokokemuksia selvitetään ja arvioidaan.
  4. Vahvistimme viestinnän monikielisyyttä! Uimarantojen turvallisuutta parannetaan lisäämällä rannoille viestintää useammalla kielellä.
  5. Tasa-arvoa jälleenrakennukseen! Jätimme aloitteen pandemian jälkeisen jälleenrakennuksen toteuttamisesta tasa-arvoisesti.
  6. Helpommin hoitoa mielenterveyteen! Vaadimme nuorten hoitoonpääsyn helpottamista mielenterveyden ongelmien vuoksi.
  7. Puolustimme lähipalveluita! Lähipalveluita tullaan vahvistamaan koko kaupungissa.
  8. Anonyymi rekrytoinnin pilotointi onnistui!
  9. Lähisuhdeväkivaltaa ehkäisevän työn resursseja parannetaan. Kaupunki palkkasi työntekijän väkivaltaa ehkäisevää työtä koordinoimaan.

Työntekijät ja talous

1. Puolustimme kulttuurialan työntekijöitä ja vaadimme tukea vapaille taiteilijoille koronakriisissä.
  2. Tukea kulttuurille tuplasti! Kulttuurille myönnettiin kaksi tukipakettia pandemiasta toipumiseen.
  3. Tukipaketti koronan jälkihoitoon! Myös sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä kasvatukseen ja koulutukseen ohjataan tukea koronasta toipumiseen.
  4. Palkanlisät työntekijöille! Vaadimme kaikille kaupungin työntekijöille erityiskorvausta korona-ajan ponnisteluistaan kaikkien kaupunkilaisten hyväksi. Hoitajille jo luvatut palkanlisät tullaan maksamaan.
  5. Palkkaohjelmaa jatketaan! Kaupungin työntekijöiden palkkakehitysohjelmaa vahvistetaan.
  6. Puolustimme varhaiskasvatusta! Vaadimme varhaiskasvatuksen työntekijöiden työolojen ja palkkauksen parantamista.
  7. Puolustimme viimeiseen asti julkista liikennettä ja työntekijöiden oikeuksia HKL:n yhtiöittämisen yhteydessä.