Blo­gi: Va­sem­mis­to­liit­to ei hy­väk­sy Hel­sin­gin kou­lu­tus­leik­kauk­sia

Nykyinen Marinin hallitus on ollut erittäin koulutusmyönteinen. Koulutuksen määrärahoja on kasvatettu kaikilla koulutuksen tasoilla ja uudistuksia on tehty.
Eilen eduskunnassa oli ensimmäisessä käsittelyssä suurin koulutuspoliittinen uudistus vuosikymmeniin, oppivelvollisuusiän nostaminen 18 vuoteen.
Koronakriisin keskellä Marinin hallitus on tukenut kuntia miljardituilla, jotta kunnat eivät leikkaisi palveluista tai lomauttaisi työntekijöitä kriisin keskellä.
Jos eilinen oli ilon päivä koulutuksen näkökulmasta, oli tämä sitten pettymys. Siinä missä hallituksessa SDP, vihreät ja RKP ovat tukeneet kuntia ja koulutusta, Helsingissä päättivät leikata lapsilta ja nuorilta.
Tänään Helsingin valtuusto käsitteli ensi vuoden budjettia, jossa leikataan koulutuksesta.
Vasemmistoliitto esitti koulutusleikkausten perumista, mutta saimme ainoastaan tukea Feministiseltä puolueelta.
Ensi vuoden budjetti leikkaa suoraan myös monelta lapsiperheeltä, kun Helsinki-lisän ikäraja lasketaan kahdesta vuodesta yhteen. Varhaiskasvatuksen osallistumisasteen nosto on hyvä tavoite ja kotihoidontuessa on monia ongelmia. Nyt ei ole kysymys kuitenkaan pyrkimyksestä lisätä osallistumista varhaiskasvatukseen vaan puhtaasta leikkauksesta.
Vasemmistoliiton esitystä Helsinki-lisän leikkaamisen perumisesta kannatti kaikki muut valtuustopuolueet paitsi kokoomus, vihreät, SDP ja RKP. Leikkaus meni kuitenkin valitettavasti läpi äänin 62-23.
Vaikka hävisimme äänestykset, ei kamppailu Helsingissä koulutuksen puolesta lopu. Vasemmistoliitto puolustaa aina koulutusta, lapsia ja nuoria. Seuraavan kerran leikkaukset ovat esillä jo ensi tiistaina kasvatus- ja koulutuslautakunnassa, jossa on hyväksyttävänä ensi vuoden tulosbudjetti.
Pyrimme lautakunnassa vaikuttamaan leikkauksiin, jotta ne eivät osuisi ainakaan kaikkein heikoimpiin. Lautakunnassa voi vaikuttaa. Tästä esimerkki nähtiin eilen. Virkamiehet esittivät toisella asteelle valmentavan jopo-opetuksen vähentämistä ja toisen Itä-Helsingin opetuspaikan lopettamista kokonaan.
Vasemmistoliitto teki suuren työn selvittämällä asia ja perustelemalla muille ryhmille, miksi tätä vähennystä ei pidä tehdä. Ja meidän esityksemme meni läpi kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston kokouksessa, että jopo-opetuksen paikkoja ei vähennetä ensi vuonna.
Helsinki on ollut aina koulutusmyönteinen kaupunki, jossa on panostettu koulutukseen. Siksi oli erityinen järkytys, että koulutuksesta leikattiin. Helsinki on kuitenkin rikas kaupunki, joka on tehnyt ylijäämäisiä tilinpäätöksiä vuosia vuosien perään.
Kokoomukselta koulutusleikkaukset eivät tietenkään ollut varsinainen yllätys, mutta se kyllä oli suuri pettymys, että vihreät ja SDP lähti kokoomuksen kelkkaan.
Paavo Arhinmäki
Kaupunginvaltuutettu ja vasemmistoliiton pormestariehdokas