Va­sem­mis­to sai lä­pi kes­kei­sim­mät ta­voit­teen­sa – AM-oh­jel­ma vah­vis­taa koh­tuu­hin­tais­ta asun­to­tuo­tan­toa

Helsingin kaupunginhallitus on päättänyt uudesta asumisen ja maankäytön toteutusohjelmasta. Vasemmistoliitto korostaa kaupungin vastuuta mahdollistaa asukkaille kohtuullinen asumisen ja elämisen laatu. Helsingin asuinkustannusten nousu taittuu vain rakentamalla merkittävästi lisää kunnan omia, omakustanteisia vuokra-asuntoja.

Vasemmistoliitto sai läpi keskeisimmät asumisen hintaan vaikuttavat tavoitteensa Helsingin asumisen ja maankäytön toteutusohjelmaan. Vuodesta 2023 alkaen rakennettavista asunnoista jopa 30 prosenttia on pitkäaikaisesti säänneltyjä ARA-vuokra-asuntoja. Kaupungin oman asuntotuotannon tavoite on jatkossa 1500 asuntoa vuodessa ja vuodesta 2023 noin 2000 asuntoa.

“Helsingissä ei ole riittävästi kohtuuhintaisia omakustanne vuokra-asuntoja ja niiden saantia tulee helpottaa. Uuden asunto-ohjelman myötä tavoite uusien ARA-vuokra-asuntojen määrästä tulee nousemaan 1750 asunnosta 2400 asuntoon”, kommentoi vasemmistoliittoa neuvotteluissa edustanut kaupunginvaltuuston 2. varapuheenjohtaja Paavo Arhinmäki.

”Aikaisempien asunto-ohjelmien aikana ARA-asuntojen tuotanto ei ole toteutunut sovitussa määrin. Uusi ohjelma edellyttää, että asuntotuotantotavoitteen toteutumista seurataan tiukasti ja ryhdytään tarvittaessa toimenpiteisiin”, Arhinmäki jatkaa.

“Asumisen kalleus koskettaa laajasti helsinkiläisiä pieni- ja keskituloisia kotitalouksia. Kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen lisäksi tarvitaan myös kohtuuhintaisia omistusasuntoja. AM-ohjelmassa sovittiin, että taataan jatkossakin kohtuuhintaista omistusasuntotuotantoa kaupungissa hitas-järjestelmän ongelmat korjaten. Lisäksi sovittiin, että kaupunki toteuttaa myös muuta omistusasuntotuotantoa” kommentoi toisena neuvottelijana toiminut valtuutettu ja kaupunkiympäristölautakunnan jäsen Mia Haglund

Vasemmistoliitolle asuntopolitiikassa on tärkeää huomioida asumisen hinnan lisäksi segregaation torjuminen, kaupunginosien luonteet sekä asuinaluiden yhteensovittaminen kaupunkiluonnon kanssa. Täydennysrakentamisen yhteydessä huomioidaan uuteen AM-ohjelmaan vasemmiston ajaman selkeästi kaupunginosien omaleimaisuus, paikalliset toiveet ja alueelle syntynyt kulttuuri.

“Nostimme ohjelmaan, että segregaatiokehitystä on purettava myös tuomalla sekoittuneempaa tulotasoa alueille, joille hyväosaisuus on tiivistynyt. Tarvitsemme kohtuuhintaista vuokra-asumisen rakentamista sellaisille alueille, joissa niitä ei ennestään ole”, Haglund huomioi.

Kaupunginhallituksen päätöksen jälkeen ohjelma etenee kaupunginvaltuuston käsittelyyn.