Va­sem­mis­to ni­me­si edus­kun­ta­vaa­lei­hin uusia eh­dok­kai­ta

Alpo Aaltokoski, Noora Laak ja Sami Säynevirta. Kuvat: Laura Malmivaara, Tikli Tommiska, Minna Majaniemi.

Helsingin Vasemmistoliitto on asettanut uusia ehdokkaita tulevan kevään eduskuntavaaleihin. Ehdolle lähtevät koreografi ja entinen lastensuojelutyöntekijä Alpo Aaltokoski, arkkitehti ja varakaupunginvaltuutettu Noora Laak sekä Luonto-Liiton järjestöpäällikkö ja Animalian varapuheenjohtaja Sami Säynevirta.

“Kulttuurilla on valtava merkitys ihmisten hyvinvoinnille. Taide ei saa olla vain varakkaiden etuoikeus! Kaikilla tulee olla mahdollisuudet osallistua kulttuurin tekemiseen ja taiteilijoiden toimeentulo on turvattava. Tulevalla vaalikaudella tarvitsemme lisäksi huomattavia panostuksia lapsiin ja nuoriin. Tukea on oltava kaikille saatavilla, silloin kun sitä tarvitaan. Lähden ehdolle, sillä haluan rakentaa yhteiskunnastamme yhdenvertaisen ja turvallisen kaikille”, Aaltokoski kertoo.

“Ilmastonmuutoksen torjuminen oli minulle kimmoke lähteä mukaan politiikkaan. Kriisien kasautuessa toistensa päälle on helppo tuntea olonsa voimattomaksi ja toivottomaksikin. Näen, että Vasemmisto on vastavoima toivottomuudelle.

Hyvinvointivaltion näivettämisen sijaan tarvitsemme reilua tulevaisuutta vahvistavia tekoja: ympäristöstä huolehtimista, koulutukseen ja palveluihin panostamista sekä tasa-arvon edistämistä. Talousjärjestelmän on toimittava jatkossa ympäristön kantokyvyn ehdoilla – muuta kestävää vaihtoehtoa ei yksinkertaisesti ole”, Laak sanoo.

“Haluan toimia niiden puolesta, jotka eivät itseään puolusta. Eläinten oikeudet, ympäristön tilan kohentaminen ja nuorten hyvinvointi tarvitsevat äänen. Eläimille kärsimystä aiheuttavista elinkeinoista, kuten turkistarhauksesta, tulee luopua kestävällä tavalla mahdollisimman pian. Eläinten perusoikeudet on saatava mukaan osaksi perustuslakia.

Myös luontokato on otettava tosissaan ja sen torjumiseksi on tehtävä todellisia tekoja ruoantuotannossa, maankäytössä ja luonnonvaraisten villieläinten kohtelussa. Sekä muunlajisia että ihmisiä on kohdeltava tasavertaisesti!” myös kasvatus- ja koulutuslautakunnan jäsenenä toimiva Säynevirta päättää.

Helsingin Vasemmistoliitto tulee nimeämään yhteensä 23 ehdokasta vaaleihin. Ehdokkaiksi on aiemmin nimetty Mia Haglund, Toivo Haimi, Veronika Honkasalo, Titta Hiltunen, Kaarle Hurtig, Antti Kaajakari, Maija Karhunen, Mai Kivelä, Markku Kivinen, Minja Koskela, Anna Lemström, Petra Malin, Tuomas Nevanlinna, Riku Nieminen, Suldaan Said Ahmed ja Pinja Vuorinen. Loput ehdokkaat tullaan nimeämään loppuvuoden 2022 aikana. Eduskuntavaalien varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina 2.4.2023.