Blo­gi: Tu­le­vai­suu­den kau­pun­ki no­jaa kä­ve­ly­kes­kus­taan ja jul­ki­seen lii­ken­tee­seen

Suljet etuovesi ja astut kadulle. Voit kävellä vähän, otat ehkä skuutin tai kaupunkipyörän matkalla pysäkille. Nouset julkiseen kulkuvälineeseen. Olet keskustassa. Kuvailtu liikkuminen on arkea jo lukuisalle helsinkiläiselle ja on myös se visio, jonka mukaan kaupunkia kehitetään.

Kantakaupungin asukkaista yli puolet ovat jo autottomia. Auton käyttäminen keskustassa ei ole käytännöllistä, tai edes tarpeen, koska suurin osa palveluista on kävely- tai pyörämatkan päässä. Joukkoliikenteellä, kävellen tai pyörällä keskustaan tulleiden asioinnit muodostavat Rambollin tekemän konsulttiselvityksen mukaan yli 80 prosenttia keskustan liikkeiden ja palvelujen liikevaihdosta.

Suurin osa helsinkiläisistä asuu kuitenkin esikaupunkialueilla ja lähiöissä. Nämä alueet on aikoinaan suunniteltu henkilöautoiluun perustuen: palvelut, harrastukset ja työpaikat ovat usein ajomatkan päässä. Ilmastoystävällistä ja sujuvaa kaupunkisuunnittelua onkin täydennysrakentaminen, joka pyrkii tuomaan asukkaita palveluiden luo sekä julkisen liikenteen verkoston vahvistaminen, jotta auto muuttuukin yhä useammin tarpeettomaksi.

Pormestarin kanslian valmistelema keskustatunneli pyrki ratkaisemaan keskusta-alueen liikennekysymyksiä menneiden vuosikymmenten työkaluin: nopeuttamalla yksityisautoilua keskustaan ja sen läpi – kustannuksissa ja betonissa säästelemättä. Paitsi ilmastohaittoja ja taloudellisia menetyksiä, tunneli olisi tuottanut satoja metrejä ramppeja ja kelvotonta kaupunkiympäristöä tunnelien suille ympäri kantakaupungin reunamia.

Kaupunkiympäristölautakunta päätti tänään 8.10. kokouksessaan olla jatkamatta keskustatunnelin selvitystyötä. Yli miljardin euron satsaaminen kantakaupungin henkilöautoiluun ei vastaa vasemmiston visiota tulevaisuuden kaupungista, joka perustuu kävelyyn, pyöräilyyn ja julkisen liikenteen käyttöön.

Keskustatunnelin hautaamisen jälkeen voimme keskittyä viihtyisän kävelykeskustan edistämiseen sekä etsimään todellisia ratkaisuja Länsisataman liikenneongelmiin. Kestävää kaupunkirakennetta puolestaan ryhdytään laajentamaan ensimmäisillä kaupunkibulevardeilla, joiden suunnitteluun ja raideinvestointeihin nyt on syytä panostaa.

Mia Haglund
Varavaltuutettu, kaupunkiympäristölautakunnan jäsen