Tie­do­te: Va­sem­mis­to­lii­ton ryh­mä­joh­ta­jat vaa­ti­vat ko­via toi­mia sii­voo­jien olo­jen pa­ran­ta­mi­sek­si ”Kun­tien lo­pe­tet­ta­va so­pi­muk­set riis­to­yh­tiöi­den kans­sa”

Vasemmistoliiton valtuustoryhmien puheenjohtajat pääkaupunkiseudulla ovat tyrmistyneitä paljastuksista koskien työntekijöiden räikeää kaltoinkohtelua suomalaisissa siivouspalveluyrityksissä.

Anna Vuorjoki Helsingistä, Antero Eerola Vantaalta ja Kari Uotila Espoosta toteavat, että pääkaupunkiseudun kunnat ovat omilla palveluostoillaan valitettavasti olleet luomassa edellytyksiä työntekijöiden suoranalaiselle riistolle. Kaupungeista jokainen on ostanut siivouspalveluita kyseenalaisesti toimivilta yrityksiltä.

– Kilpailutuksissa haaste on, että jotkut yritykset hakevat kilpailuetua palkkojen ja työehtojen törkeällä polkemisella. Rehelliset yrittäjät tai kuntien omat yhtiöt eivät pysty ikinä vastaamaan tällaiseen kilpailuun. Siksi jos tukipalveluita halutaan ostaa ulkoa, on erityisen tärkeää varmistaa, että tarjoukset perustuvat realistiseen hinta-arvioon, valtuustoryhmien puheenjohtajat sanovat.

Puheenjohtajat epäilevät, ettei ongelma rajoitu vain pääkaupunkiseutuun. Suomen kunnissa olisikin aika perata kaikkien ostopalveluiden eettisyys ja vastuullisuus.

Helsingin Sanomien paljasti laajassa jutussaan sunnuntaina 5.7., että Suomessa toimii siivouspalveluyrityksiä, joiden koko liikeidea perustuu ihmisten hyväksikäytölle. Työolot ovat epäinhimillisiä ja muistuttavat pahimmillaan ihmiskauppaa.

Antero Eerola vaati asiasta julkista selvitystä Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljaselta ja kaupungin hankintakeskukselta. Kaupunginjohtaja lupasikin irtisanoa sopimukset, mikäli julkisuudessa esitetyt tiedot voidaan vahvistaa.

– Vähintä, mitä kaupunki voi tehdä on välittömästi lopettaa yhteistyö tällaisten roisto- ja riistofirmojen kanssa. Niiden ei pidä saada veronmaksajien taskusta taloudellista palkintoa työntekijöiden täysin ala-arvoisesta kohtelusta. Ihmettelen, miten kaupungin hankintakeskus on voinut panna nimet paperiin sellaisen firman kanssa, jolla on pitkä ja julkisuudesta helposti löytyvä rötöshistoria, Eerola toteaa.

Anna Vuorjoki muistuttaa, että työntekijöiden hyväksikäytössä on kyse erittäin vakavasta asiasta.

– Kun kaupunki tekee hankintoja, on sillä suuri moraalinen vastuu siitä, ettei se tue epäeettistä toimintaa tai työehtojen polkemista. Siksi on tärkeää aktiivisesti käydä läpi, millä keinoin kaupunki pystyy varmistamaan ja valvomaan palveluntuottajien asianmukaista toimintaa, Vuorjoki linjaa.

Kari Uotilan mielestä on kestämätöntä, että Espoo ei ole kyennyt huolehtimaan omissa kiinteistöissään työskentelevien ihmisten inhimillisistä työolosuhteista, vaikka kaupunki pyrkii jopa Euroopan laajuisesti profiloitumaan vastuullisuuden ja kestävyyden edelläkävijänä,

– Ketjutukset siivousliikkeiden alihankkijoille pitäisi kieltää siivouspalvelusopimuksissa. Hankintojen kriteerejä on lisäksi muutettava siten, että hinnan lisäksi huomioidaan painokkaammin yrityksen vastuullisuutta. Mikäli Espoo ei kykene ostopalveluiden kautta takaamaan lainmukaisten työehtojen toteutumista, on ostopalvelutoiminta lopetettava ja tuotettava palvelut itse, Uotila sanoo.

Lisätietoja: Vasemmistoliiton valtuustoryhmän puheenjohtaja Antero Eerola (Vantaa) puh. 040 323 0176, Vasemmistoliiton valtuustoryhmän puheenjohtaja Anna Vuorjoki (Helsinki) puh. 050 3370689, Vasemmistoliiton valtuustoryhmän puheenjohtaja Kari Uotila (Espoo) puh. 050 512 3031.