Tie­do­te: Oi­keis­to­hal­li­tus vie ih­mi­sil­tä ka­ton pään pääl­tä asun­to­po­li­tii­kal­laan

Helsingin Vasemmistoliiton valtuustoryhmän puheenjohtaja Mia Haglund vaatii hallitukselta täyskäännöstä asuntopolitiikkaan.
Mia Haglund
Vasemmistoliiton valtuustoryhmän puheenjohtaja Mia Haglund.

Oikeistohallituksen asumislinjaukset ovat katastrofi Helsingille. Monella pieni- ja keskituloisella ei ole enää varaa asua Helsingissä tulevaisuudessa, mikäli hallitusohjelman leikkaukset toteutuvat sellaisenaan.

“Helsingin kaupunginvaltuustossa on usein kuultu kokoomuksesta asumistukea puolustavia kannanottoja. Nyt kokoomuksen johdolla asumistukea leikataan historiallisen rajusti. Helsingin kokoomuksen toiminta on törkeän kaksinaismoralistista”, sanoo valtuustoryhmän puheenjohtaja Mia Haglund.

Tilanteen tekee erityisen vaikeaksi se, että keväällä Helsingin kaupungin vuokra-asuntoja tarjoava Heka ilmoitti, että se joutuu korottamaan vuokriaan jopa 10 % ensi vuonna.

Hallitukselta tarvittaisiin nyt linjaus siitä, että Hekan korkotukilainojen ehtoja parannetaan, jotta vuokrankorotuspaineet laskisivat. Sen sijaan uusi hallitus on päättänyt, että kohtuuhintaisia asuntoja rakennetaan jatkossa entistä vähemmän.

“On järkyttävää, että myös kohtuuhintaisen asumisen rakentamisesta tingitään ja asumisoikeusasuntojen rakentaminen lopetetaan kokonaan. Hallitus aikoo viedä ihmisiltä katon pään päältä, seinät ympäriltä ja maan jalkojen alta.”

Asuminen vie Helsingissä jo nyt isomman osan kotitalouksien tuloista kuin muualla Suomessa. Hallituksen päätöksillä vaikeutetaan huomattavasti Helsingin tavoitetta torjua segregaatiota ja rakentaa tasa-arvoista kaupunkia.

“Helsingin asumistavoitteet on täysin unohdettu hallitusohjelmaneuvotteluissa. Oikeistohallituksen asuntopolitiikka on Helsingille täysi katastrofi. Toivottavasti hallitus tulee vielä järkiinsä ja pitää huolta siitä, että pieni- ja keskituloisilla on jatkossakin varaa elää pääkaupungissa. Se on myös Helsingin työvoiman saatavuuden kannalta keskeistä.”