Tie­do­te: Mie­len­ter­veys ei ole vain rik­kai­den etuoi­keus

Kuntoutuspsykoterapian taloudelliset esteet on purettava, valtuustoryhmän 1. varapuheenjohtaja Titta Hiltunen vaatii.

Kaupunginvaltuusto käsitteli kokouksessaan 16.8. valtuutettu Titta Hiltusen aloitetta taloudellisesti saavutettavammasta kuntoutuspsykoterapiasta helsinkiläisille. Kaupunki ja valtuusto viittasivat kintaalla aloitteelle, vaikka taloudelliset esteet hoitoon pääsemiseksi ovat todellisia.

“Monilta kuntoutuspsykoterapiaa tarvitsevilta tulee palautetta, että heiltä jää psykiatrin määräämä hoito saamatta sen kalleuden vuoksi. Tästä huolimatta kaupunki vastasi aloitteeseen, että sillä ei ole mahdollisuuksia selvittää asiaa eikä taloudellista tukea terapiaan ei voida antaa. Tämä on kaupungilta tyly viesti mielenterveyden kanssa kamppaileville: köyhien hoidolla ei ole väliä”, Hiltunen sanoo.

Vasemmistoliiton Minja Koskela teki Mia Haglundin kannattamana palautusesityksen aloitteesta, jotta asian korjaaminen etenisi. Palautusesitys ei mennyt läpi.

“Valtuuston keskustelussa kuultiin näkemyksiä, että asian selvittäminen on vain liian kallista ja kyllä kaikilla on varaa hoitoon. Salin oikealta laidalta jopa vahvistettiin mielenterveysongelmista kärsivien stigmaa. Olen järkyttynyt siitä, että valtuusto viis veisaa hoitoa tarvitsevista ihmisistä ja jopa halveksii heitä”, Hiltunen jatkaa.

Omakustanneosuus voi nousta jopa 200 euroon kuukaudessa riippuen hoidon tarpeesta. Samaan aikaan on tiedossa, että kuntoutuspsykoterapia on tehokas hoitomuoto. Kelan tutkijoiden mukaan 80 prosenttia voi hoidon päätyttyä niin hyvin, että kykenee työhön tai opiskeluun.

“Helsingissä vakavien mielenterveysongelmien hoitaminen on retuperällä. Kaikki ongelmat eivät ratkea lyhytterapialla vaan osa tarvitsee vaativampaa kuntoutusta. Vaikka oikeistossa ei nähtävästi ymmärretä inhimillisyyden päälle, luulisi heidän tajuavan edes taloudesta jotain. Hoitoketjujen kuntoon laittaminen myös säästäisi pitkällä aikavälillä rahaa”, Hiltunen päättää.