Tie­do­te: Ko­koo­muk­sen pyr­ki­mys kaa­taa Län­si-Hel­sin­gin rai­tio­tie on puh­das­ta po­pu­lis­mia

Kokoomuksen esitys otto-oikeudesta oli populistinen pyrkimys estää raitiotien valmistelun jatkaminen, sanoo valtuustoryhmän puheenjohtaja Mia Haglund.

Kaupunginhallitus äänesti maanantaina 22.1. Länsi-Helsingin raitiotien valmistelun jatkamisesta aiempien suunnitelmien mukaan. Kokoomus olisi halunnut tuoda kaupunkiympäristölautakunnassa tehdyn päätöksen päivitetyn hankesuunnitelman hyväksymisestä otto-oikeudella vielä uudelleen kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi, vaikka asiasta on valtuuston päätös jo vuodelta 2021.

“Tällainen populismi pormestaripuolueelta näyttää vastuuttomalta. Pormestarin johdolla tehty kaupunkistrategia nojaa raideliikenteen varaan rakennettavaan kaupunkiin. Valtio on sitoutunut rahoittamaan merkittävän osan juuri Länsi-Helsingin raitiotiestä. Raitiotien varteen on suunniteltu hyvin saavutettava terveysasema, asuntoja ja työpaikkoja”, valtuustoryhmän puheenjohtaja Mia Haglund sanoo.

Kokoomus pyrki tuomaan asian otto-oikeudella kaupunginhallitukseen äänestyksen kautta. He hävisivät äänestyksen 8-7. Kokoomus olisi pormestaripuolueena pystynyt tuomaan asian myös suoraan kaupunginhallituksen käsiteltäväksi ilman äänestystä, sillä pormestarilla on siihen oikeus.

“Tahtooko pormestaripuolue todella haudata kannattavan raitiotiehankkeen vai onko tässä todellisuudessa kyse puolueen äänestäjille suunnatusta spektaakkelista?”

“Populististen stunttien sijaan tarvitsemme vauhtia liikenteen päästöjen vähentämiseen. Päästöt ovat pysyneet korkeina etenkin henkilöautoilun vuoksi. Joukkoliikenteen johdonmukainen kehittäminen on aivan keskeisessä asemassa päästöjen painamisessa alas”, Haglund päättää.