Tie­do­te: Hel­sin­ki aloit­taa ko­kei­lun mak­sut­to­mas­ta aa­mu­pa­las­ta kou­luis­sa!

Helsinki aloittaa kokeilun maksuttomasta aamupalasta kouluissa! Kaupunginvaltuusto hyväksyi 13.10. kokouksessaan valtuutettujemme Mai Kivelän ja Veronika Honkasalon aloitteen maksuttoman aamupalan pilotoinnista kouluissa. Nyt yhä useampi lapsi saa aloittaa koulupäivänsä täydellä mahalla!

“Tämä on niin upea uutinen! Aamupalatarjoilu parhaimmillaan edistää tasa-arvoa lasten arjessa, mutta myös pitkällä aikavälillä. Oppiminen on kovaa työtä ja tyhjällä vatsalla keskittyminen on vaikeaa. Kokeilu voi parantaa oppimistuloksia ja siten vaikuttaa lasten elämään aikuisuuteen saakka. Lasten ja nuorten tukeminen on erityisesti nyt todella tärkeää, sillä pandemia on osunut monella tavalla koulujen arkeen. Koulutukseen ja hyvinvointiin panostamalla voimme pitää huolen, että pandemian vaikutukset lapsiin eivät jää pitkäaikaisiksi”, kertoo Mai Kivelä.

Aamupalatarjoilua tullaan kokeilemaan neljässä 500 oppilaan koulussa. Kasvatus- ja koulutuslautakunta tulee päättämään kohdennuksesta tarkemmin. Valittavat koulut tulevat olemaan sellaisia, joissa tarvetta tasa-arvotoimille on eniten. Pandemian vuoksi eriarvoisuus on kasvanut, joten toimia kehityksen muuttamiseksi tarvitaan monipuolisesti.

“Viimeinen vuosi on ollut koululaisille poikkeuksellisen rankka, joten on todella hienoa että kaupunki pyrkii lisäämään lasten ja nuorten hyvinvointia näin konkreettisella tavalla. On hyvin tiedossa, että monet lapset eivät saa riittävästi ruokaa kotonaan. Näin pystymme vähentämään köyhyyden vaikutuksia lapsiin suoraan, mutta myös purkamaan vähävaraisuuteen liittyvää stigmaa. Liian moni lapsi jättää aamupaloja syömättä viikoittain. Tulevaisuudessa näin ei tarvitse olla”, päättää Veronika Honkasalo.

Vasemmistoliiton valtuustoryhmä on hyvin iloinen kaupunginvaltuuston päätöksestä. Päätöksellä mahdollistetaan parempi tulevaisuus jokaiselle lapselle, aamupala kerrallaan.

Lisätietoja:

Kaupunginvaltuutetut