Mia Haglund va­lit­tu Hel­sin­gin va­sem­mis­ton val­tuus­to­ryh­män pu­heen­joh­ta­jak­si

Helsingin Vasemmiston valtuustoryhmä on valinnut puheenjohtajiston uudelle valtuustokaudelle. Puheenjohtajaksi valittiin toisen kauden valtuutettu Mia Haglund.
Mia Haglund. Helsinki, 2.8.2021.                    Kuva: Henri Salonen

Sörnäisissä asuva Haglund nousi viime valtuustokauden varsinaiseksi valtuutetuksi, kun Silvia Modig erosi valtuustosta tultuaan valituksi Euroopan parlamenttiin. Kaupunkiympäristölautakunnassa tällä valtuustokaudella jatkava Haglund toimii työkseen Pohjoismaiden vihreän vasemmiston pääsihteerinä. Haglund tunnetaan myös feminismiä, kulttuuria ja yhteiskuntaa käsittelevän Omaa luokkaa -podcastin toisena äänenä.

“Helsingin tärkein tehtävä on sujuvan ja inhimillisen arjen mahdollistaminen. Tällä valtuustokaudella kaupungin on asetettava loppupäivämäärä hiilipäästöille, suunniteltava viihtyisää ja luontoarvoja kunnioittavaa kaupunkia asukkaiden tarpeet edellä ja laitettava palveluiden laatu talouskurin edelle. Helsingistä on löydyttävä koteja kaikille tuloista ja omaisuudesta riippumatta”, Haglund sanoo.

“Odotan innolla työskentelyä uuden valtuustoryhmän ja puheenjohtajiston kanssa. Pandemia vaatii tulevalta valtuustokaudelta vielä suuria panostuksia. Vasemmiston valtuustoryhmä esittää Helsinkiin kunnianhimoista koronan jälkihoito-ohjelmaa nostamaan etenkin kulttuuria ja nuorisoa”, Haglund jatkaa.

Valtuustoryhmän ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin ensimmäisen kauden valtuutettu ja kaupunginhallituksen varajäsen Titta Hiltunen. Kontulassa asuva valtiotieteiden maisteriopiskelija on aiemmin toiminut aktiivisesti opiskelijapolitiikassa sekä vasemmistoliiton sosiaali- ja terveyspoliittisen työryhmän puheenjohtajana. Hiltunen pitää erityisen tärkeänä  nuorten hyvinvointiin panostamista, mielenterveyspalveluiden saavutettavuutta, asumisen kohtuuhintaisuuden edistämistä sekä kunnianhimoisten ilmastotoimien tekemistä.

Sosiaalityöntekijä ja väitöskirjatutkija Petra Malin jatkaa puheenjohtajistossa toisena varapuheenjohtajana. Malin toimii kasvatus- ja koulutuslautakunnassa ja on keskittynyt politiikassa erityisesti eriarvoisuuden vähentämiseen, henkilöstön hyvinvointiin ja laadukkaan varhaiskasvatuksen puolustamiseen.

Lisätietoja:

Mia Haglund