Tie­do­te: Kou­lu­tus­leik­kaus­ten pe­ru­mi­sel­la on Hel­sin­gis­sä kii­re – yli­ty­soi­keus tuo­ta­va pää­tök­sen­te­koon vä­lit­tö­mäs­ti

Helsingissä on käyty viime kuukausina henkeä pidättäen vääntöä Kokoomuksen, Vihreiden, SDP:n ja RKP:n syksyllä sopimien koulutusleikkausten perumisesta.

Puolueet sopivat syksyllä leikkauksista kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle vedoten Helsingin vaikeaan taloustilanteeseen. Vasemmistoliitto pyrki neuvottelemaan viimeiseen asti koulutusleikkauksien poistamista budjetista, mutta muut puolueet eivät silloin kannattaneet vasemmiston esitystä leikkausten perumisesta.

Vasemmistoliitto esitti valtuustossa koulutusleikkausten perumista jo budjetista päätettäessä joulukuussa. Leikkausten kohdennukset olivat kaikilla tiedossa viimeistään siinä vaiheessa, kun lautakunta hyväksyi tulosbudjetin tälle vuodelle. Myös tässä vaiheessa vasemmistoliitto esitti koulutusleikkausten perumista.

Keväällä Helsingin tilinpäätös valmistui 500 miljoonaa ylijäämäisenä ja koulutusleikkauksia kohtaan nousi laaja julkinen kritiikki. Kouluista alkoi tihkua tietoa ryhmäkokojen kasvattamisesta ja kurssikokonaisuuksien supistamisesta sekä lähiopetuksen vähentämisestä.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta esitti ylitysoikeutta budjettiinsa jo huhtikuun alussa, mutta asia ei ole edennyt päätöksentekoon sillä Helsingin pormestari Jan Vapavuori on kieltäytynyt esittelemästä asiaa. 27.5. Vapaavuori kertoi julkisuuteen, että aikoo tuoda ylitysoikeuden kaupunginhallitukseen 7.6.

Vasemmistoliitto vaatii, että ylitysoikeus tuodaan kaupunginhallitukseen maanantaina 31.5, jonka jälkeen se esitetään kiireellisenä valtuustolle 2.6.

”Ei ole mitään syytä viivyttää asiaa enää yhtään enempää. Koulujen lukukausi päättyy ja päätös syksyn budjetista on saatava rehtoreille ennen sitä. Muuten olemme tilanteessa, jossa syksyä suunnitellaan leikkausten pohjalta.” valtuustoryhmän puheenjohtaja Veronika Honkasalo sanoo.

Vasemmistoliitto aikoo tehdä samat esitykset, jotka se teki jo lautakuntavaiheessa ja esittää kaikkien koulutusleikkausten perumista. Lautakunnan esittämässä ylitysoikeudessa leikkauksista voimaan ovat jäämässä esimerkiksi leikkaukset ammatilliseen koulutukseen ja kotihoidontuen Helsinki -lisään.

”Tämä koulutusleikkauksia seurannut tapahtumakulku vahvistaa kritiikkiämme pormestarimallia kohtaan. On demokratian irvikuva, että yksi ihminen voi vastuuttomalla toiminnallaan viivyttää demokraattisesti valitun enemmistön tekemää päätöstä täysin mielivaltaisesti.” Honkasalo sanoo.

Lisätietoja:

Veronika Honkasalo