Kan­nan­ot­to: Luon­non­suo­je­lun pro­ses­sit kun­toon – ar­vo­jen ja te­ko­jen ris­ti­rii­dan on lo­put­ta­va

Vasemmistoliiton valtuustoryhmä vaatii kaupunkia muuttamaan asennettaan luontoa kohtaan ja kunnioittamaan demokraattisesti päätettyjä ympäristölinjauksia.

Länsisataman tunnelin suuaukko on esitetty rakennettavaksi Lapinlahden puistoon, vaikka kaupungilla on ollut jo vuosia tiedossa, että alueella elää äärimmäisen uhanalainen hyönteislaji kirvelilattakoi. Viime viikolla uutisoitiin, että Helsinki on tuhonnut todella harvinaisen lintulajin kuningaskalastajan elinympäristöä Mustapurolla, koska “luontoarvoja ei ole tapana tarkistaa”. Edellisenä syksynä Helsinki runteli lailla vahvasti Stansvikin suojellun noron tietokatkokseen vedoten, vaikka kaupungilla on ollut norosta tieto jo vuosia.

“Vasemmistoliitto on tehnyt vuosikausia töitä, jotta kaupungin linja luonnon- ja ilmastonsuojelun suhteen muuttuisi. Tämän ansiosta kaupunki on nykyään linjoissaan ja strategiassaan sitoutunut suojelemaan monimuotoista luontoaan. Siksi ei ole hyväksyttävää, että edelleen saamme lukea uutisia siitä, miten Helsinki ei aina noudata edes luonnonsuojelulakia tai vesilakia”, sanoo valtuustoryhmän puheenjohtaja Mia Haglund.

Viime vuonna Stansvikin ikimetsässä rakennustyöt keskeytettiin vasta ympäristöaktivistien sinnikkään työn myötä.

“Ei voi olla niin, että meidän päättäjien pitää jo tehtyjen päätösten jälkeen valvoa, että kaupunki todella toimii niin kuin on päätetty. On surkeaa, että vasta ympäristöaktivistien nostama meteli saa kaupungin havahtumaan toiminnan lainmukaisuuteen. Lain noudattamisen pitäisi olla itsestäänselvyys.”

Viimeisin uutinen kuningaskalastajan elinympäristön tuhoamisesta on vasemmistoliiton näkökulmasta häkellyttävä etenkin siksi, koska valtuustoryhmä oli yhteydessä asiasta kaupungin ympäristöpalveluihin jo ennen kuin puron työt aloitettiin.

“Kaupungilla on ollut tieto kuningaskalastajasta ja tästä huolimatta puron raivaamista jatkettiin. Myös Lapinlahden alueella elävästä harvinaisesta kirvelilattakoista keskusteltiin jo viime valtuustokaudella, mutta silti meille nyt esitellään sen elinympäristöä tuhoavia suunnitelmia. Luonnonsuojelu ei voi jäädä korulauseiksi vaan sen pitää näkyä kaupungin toiminnassa ja päätöksissä. Nykytilanne on kestämätön.”

“Henkilöstöä on koulutettava ja kaupungin prosessit on käytävä läpi, jotta ei voi enää syntyä tilanteita, jossa ympäristöä pilataan ajattelemattomuuden vuoksi. Kaupunkilaisten pitää voida luottaa Helsinkiin ja demokratian toteutumiseen.”