Kan­nan­ot­to: Hal­li­tus li­sää toi­mil­laan eriar­voi­suut­ta kau­pun­geis­sa

Hallitusohjelman asumislinjaukset uhkaavat lisätä segregaatiota kaupungeissa. Helsingin ja Turun Vasemmiston valtuustoryhmät vaativat asumistuen leikkauksien perumista ja panostuksia kohtuuhintaisten asuntojen rakentamiseen.
Mia Haglund ja Sara Koiranen.

“Asumistuen leikkaukset osuvat kovaa suurten kaupunkien pienituloisiin. Tulojen pieneneminen yhdistettynä koviin vuokrankorotuksiin on myrkkyä tasa-arvolle. Olemme pian  asumiskriisissä, mikäli hallitus ei ole valmis muuttamaan asumislinjauksiaan”, sanoo Helsingin Vasemmiston valtuustoryhmän puheenjohtaja Mia Haglund.

Kaupunkien segregaation vastainen työ nojaa paljon asumispolitiikkaan. Alueiden eriytymistä estetään parhaiten mahdollistamalla kaikkien tuloluokkien asuminen kattavasti koko kaupungissa. Hallitusohjelman mukaan ollaan kuitenkin luopumassa kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen valtion korkotuesta.

“Hallitusohjelma uhkaa vesittää kaupunkien oman työn eriytymisen ja eriarvoisuuden purkamiseksi. Pienituloisten ajaminen pois kaupungeista lisää työvoimapulaa esimerkiksi hoitoalalla, varhaiskasvatuksessa ja palvelualoilla. Palveluiden heikkenemisellä on vaikutuksia aivan koko kaupunkiin”, jatkaa Turun Vasemmiston valtuustoryhmän puheenjohtaja Sara Koiranen.

Nyt tehtävillä valinnoilla voi olla pitkäaikaisia seurauksia, mikä myös oikeiston olisi pitänyt oppia jo 90-luvun laman virheistä tai viimeistään 2010-luvun taantumasta.

“Suomi on ajamassa pian päin seinää hallituksen asumislinjausten vuoksi. Myös rakennusalan tilanne ja uhkaava taantuma puhuvat sen puolesta, että nyt pitäisi investoida kohtuuhintaisiin rakennushankkeisiin. Hinta koko Suomen taloudelle ja asuntoja tarvitseville ihmisille tulee olemaan järkyttävän suuri, mikäli rakennusala menee konkurssiin”, Haglund sanoo.