Hon­ka­sa­lo: Ryh­mä­pu­he -Ko­ro­na­krii­sin vau­riot kor­ja­taan yh­des­sä

Arvoisa puheenjohtaja,

Olemme keskellä lähihistorian pahinta kriisiä. Jotkut asiantuntijat arvioivat, että tämä kriisi on vielä karumpi lapsille ja nuorille kuin 1990-luvun lama.

Ja hyvät valtuutetut, koronakriisi ratkaistaan kunnissa. Me Helsingissä olemme vastuussa siitä, että tästä kriisistä noustaan yhdessä. Me olemme vastuussa siitä, ettemme synnytä tähän kaupunkiin koronasukupolvea, joka joutuu kantamaan kriisin pahimmat iskut mukanaan kun he astuvat aikuisuuteen.

Arvoisa puheenjohtaja,

Meillä kaikilta vaaditaan nyt uudenlaista ajattelua ja rohkeutta. Meidän on paikattava kaikki koronan aiheuttamat vauriot tutkimustietoon perustuen. Me tiedämme jo nyt, että pandemia ja sen rajoitustoimet ovat iskeneet kovimmin niihin ihmisiin, joilla on jo ennen koronaa ollut vaikeaa. Koronasta ovat kärsineet erityisesti pienituloiset ja naisvaltaisten alojen työntekijät. Korona on synnyttänyt Helsinkiin ennennäkemättömän joukon nuoria työttömiä. Mutta korona on myös pudottanut kelkasta ne, jotka hädin tuskin olivat turvaverkkojen sisällä ennen kriisiä.

Arvoisa puheenjohtaja,

Eilen saimme kuulla, että nuorten psyykkinen huonovointisuus on hälyttävällä tasolla. Meidän pitää pystyä kaupunkina parempaan. Mielen hyvinvoinnin pitää olla ensi valtuustokauden kärkitavoitteita. Me menetämme valtavasti potentiaalia jokaisessa nuoressa, jonka mieli on särkynyt. Mutta tällaista inhimillistä kärsimystä ei mitata vain taloudellisina menetyksinä. Kyse on oikeudesta terveeseen ja hyvään elämään.

Talouspolitiikan suunnan on muututtava tässä kaupungissa. On edelleen vaikea ymmärtää, että kokoomus, vihreät, sdp ja rkp, keskellä lähihistorian pahinta kriisiä päättivät viime syksynä viedä läpi miljoonien koulutusleikkaukset.

Me vasemmistoliitossa aiomme huolehtia siitä, ettei tämä enää toistu. Me aiomme vaatia tuottavuustavoitteesta luopumista ensi valtuustokaudella. Mekaanisten leikkureiden aika on ohi. Talous ei ole päämäärä itsessään, vaan hyvän elämän mahdollistaja.

Arvoisa puheenjohtaja,

Pormestari Vapaavuori totesi eilen, että tällä valtuustokaudella on epäonnistuttu eriarvoisuuden kaventamisessa. Myös tämän tulee olla ensi kauden kärkitavoitteita. Me vasemmistoliitossa haluamme, että asumisen hintaa painetaan alas rakentamalla kohtuuhintaisia ja energiatehokkaita asuntoja lähiluontoa kunnioittaen. Me aiomme tehdä kaikkemme sen eteen, että asunnottomuus poistetaan ja jokaisella on katto pään päällä. Me haluamme, että laadukkaat lähipalvelut ovat jokaisen kaupunkilaisen saatavilla idästä länteen ja pohjoisesta etelään.

Arvoisa puheenjohtaja,

Joukkoliikenneratkaisut ovat aivan keskeisiä kun vähennetään liikenteen päästöjä. Me haluamme, että lipunhinnat ovat jatkossakin huokeita ja julkiseen liikenteeseen koko kaupungissa panostetaan. Me haluamme, että Helsinki suojelee luontoaan jatkossa vielä kunnianhimoisemmin, ennallistaa luontoa ja metsiä, ja investoi kestävämpiin energiaratkaisuihin, kuten maalämpöön, aurinkoon ja hukkalämmön talteenottoon.

Helsingin tulee olla ilmastopolitiikan edelläkävijä globaalisti. Se ei saa olla vain slogan, vaan Helsingin on oltava ilmastomuutoksen ratkaisija myös käytännössä. Jokaisen päätöksen on oltava ilmastopäätös. Ilmastokriisin ratkaiseminen ei ole ainoastaan yksi päätösasia muiden joukossa, vaan kysymys, joka lopulta ratkaisee mahdollisuutemme toimia ja elää myös tulevaisuudessa.

Veronika Honkasalo, ryhmäpuhe 5.2.2021 kaupunginvaltuuston valtuustoseminaarille