Hel­sin­gin va­sem­mis­to­lii­ton val­tuus­to­ryh­mä: Har­jun nuo­ri­so­ta­lo säi­ly­tet­tä­vä ny­kyi­ses­sä käy­tös­sä

Helsingin vasemmistoliiton valtuustoryhmä haluaa turvata avoimen ja kulttuurisen nuorisotyön myös tulevaisuudessa ja vastustaa Harjun nuorisotalon lakkauttamista. Harjun nuorisotalolla on pitkät perinteet ja tiloista on vuosien saatossa ponnistanut monia Suomen eturivin artisteja. Nykyisin tiloja käyttää myös yli 20 eri järjestöä, jotka ovat yhteisessä kannanotossaan vaatineet tilojen säilyttämistä.

“Sisäilmaraporttien perusteella rakennus ei ole teknisesti siinä kondiksessa, että sieltä pitäisi lähteä vaikka tarvitseekin korjauksia. On luonnollista, että pitkään palvellut tila tarvitsee myös peruskorjauksen tulevaisuudessa”, kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan jäsen Sami “Frank” Muttilainen kommentoi.

Vasemmistoliiton valtuustoryhmä vaatii, että Harjun kohtaloa tulee käsitellä demokraattisesti lautakunnassa ja nuoret, sekä muut käyttäjät tulee ottaa mukaan ratkaisun valmistelemiseen. Harjussa ei ole kysymys vain tilasta, vaan ainutlaatuisesta yhteisöstä ja osaamisesta, jota ei voi sellaisenaan siirtää muualle.

”Harjun toiminta ollaan ajamassa alas viranhaltijoiden kesken lautakuntaa kuulematta. Toimiva yhteisö ollaan hajottamassa maindaamatta mitään nuorista, työntekijöistä ja järjestöistä”, Muttilainen toteaa.

Valtuustoryhmä suosittelee Harjun pelastamista vaativan adressin allekirjoittamista.

Lisätiedot:

Sami “Frank” Muttilainen
Kaupunginvaltuutettu, kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan jäsen
Sami.muttilainen@gmail.com