Puo­lueo­sas­tot

Helsingin Vasemmistoliiton piirijärjestössä on 18 aktiivista puolueosastoa (perusjärjestöä) ja noin 2800 henkilöjäsentä. Puolueosastot pitävät vuosikokouksensa tammi-maaliskuun aikana ja syyskokouksensa syys-lokakuussa. Helsingin Vasemmistoliiton korkein päättävä elin on piirikokous, joka pidetään kahdesti vuodessa: kevätpiirikokous maalis-huhtikuussa ja syyspiirikokous yleensä marras-joulukuussa. Ajankohtaisten poliittisten asioiden ohella kevätpiirikokouksessa käsitellään edellisen vuoden toiminta- ja tilikertomukset ja syyspiirikokouksessa seuraavan vuoden toimintasuunnitelma, talousarvio ja valitaan piirijärjestön puheenjohtaja, 1 – 2 varapuheenjohtajaa ja muut piirihallituksen varsinaiset (5 – 20) jäsenet ja varajäsenet (3 – 5).

Vasemmistoliittoon voit liittyä täyttämällä liittymislomakkeen.

HTY:n Naisosasto

Työtä vuodesta 1898 naisten oikeuksien ja tasa-arvon, yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden sekä rauhan ja edistyksen puolesta. Haluamme, että yhteiskunnallinen tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus toteutuvat. Mielestämme kukaan ei saa jäädä rahattomaksi, nälkäiseksi, työttömäksi tai ulkopuoliseksi. Haluamme, että rauha säilyy ja kaikki konfliktit voitaisiin ratkaista oikeudenmukaisesti. Siten ratkaisuista tulisi pysyvämpiä ja se olisi sodillekin este. Jos olet kanssamme samaa mieltä ja haluat korjata asioita, auta meitä ja itseäsi. Liity jäseneksi. Siten olet mukana elämän parantamisessa. Osastomme toimii koko kaupungin alueella, järjestämme tilaisuuksia, osallistumme telttailuun, keskustelemme aktiivisesti.

Puheenjohtaja Leenamarja Thuring
htynaisosasto98(at)gmail.com

HTY:n Nais­osas­ton Face­book-si­vu

Itäväylän Vasemmisto

Toimelias yhdistyksemme on yksi Helsingin Vasemmiston kahdeksastatoista puolueosastosta. Toiminta-alueemme on Herttoniemi, Roihuvuori ja Laajasalo. Osastomme mielestä solidaarisuus on tärkeää, siksi onkin loogista, että piipahdamme aika ajoin alueemme ulkopuolelle ja osallistumme muiden osastojen kanssa järjestettäviin yhteistapahtumiin. Olemmehan kaikki vasemmistolaisia!

Puoluetta teemme näkyväksi kampanjoimalla ja telttailemalla omalla alueellamme sekä laajemmin myös muissa itäisissä kaupunginosissa. Itäväylän vasemmistolle on tärkeää näkyä ja olla tavoitettavissa myös muulloin kuin vaalien alla! Osallistumme kaupunginosatapahtumiin, kutsumme poliitikkovieraita alueellemme keskustelemaan ajankohtaisista asioista ja järjestämme alueemme asukkaille mahdollisuuksia tulla tutustumaan vasemmistolaiseen toimintaan ja osallistua siihen.

Mitä sinä haluaisit tehdä? Ota yhteyttä ja tule mukaan!

Puheenjohtaja Tuulia Vainio
tuulia.vainio(at)gmail.com
p. 0505976107
itavaylanvasemmisto(at)gmail.com

Itä­väy­län va­sem­mis­ton Face­book-si­vu

Kallion Vasemmistoliitto

Kallion Vasemmisto on väljästi määritellyn suur-Kallion alueella toimiva puolueosasto, jonka jäsenmäärä on viime vuosina kasvanut hurjasti. Toimintaa johtaa johtokunta, mutta toimintaa – vaikka yksittäisiä tapahtumia tai projekteja – suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä jäsenistön kanssa. Kallion Vasemmisto järjestää mm. Politiikkaa Baarissa -iltoja, joissa osallistujat pohtivat jotakin ennalta sovittua poliittista kysymystä ja seuraamme aktiivisesti Kallion alueen kehittymistä. Tapahtumamme ja viestintäkanavamme (fb-ryhmä ja sähköpostilista) ovat kaikille avoimia, tervetuloa tutustumaan!

Puheenjohtaja Susanna Koistinen
info(at)kallionvasemmisto.fi
Kallion Vasemmisto Instagramissa
Kallion Vasemmisto Twitterissä

Kal­lion Va­sem­mis­ton Face­book-si­vu

HELSINKI LEFT

HELSINKI LEFT on maahanmuuttajien johtama ruohonjuuritason Vasemmistoliiton osasto, joka pyrkii edustamaan ja integroimaan vähemmistöryhmiä paremmin suomalaiseen politiikkaan. Autamme ihmisiä ymmärtämään Suomen politiikkaa ja ylittämään kielimuurin.

Pääasiallinen työkielemme on englanti, mutta toivotamme tervetulleiksi minkä tahansa kielen puhujia. Jaamme rajoitetusti hyödyllistä tietoa eri kielillä, liittyen esimerkiksi HELSINKI LEFT:iin työntekijöiden oikeuksiin, ammattiliittoihin, äänioikeuteen, maahanmuuttajien oikeuksiin ja syrjintään.

Puheenjohtaja Nick Walters
info(at)helsinkileft.fi

Hel­sin­ki LEFT:n Face­book-si­vu:

Kantakaupungin Vasemmisto

Osaston toiminta-alueena on kantakaupunki. Kantakaupungin Vasemmisto on noin 200 jäsenellään piirin kolmanneksi suurin osasto. Järjestämme tapahtumia mm. keskustelutilaisuuksia, seuraamme kaupunkipolitiikkaa ja teemme Vasemmistoa näkyväksi kantakaupungissa. Osaston jäseniä on jäseninä tai varajäseninä kaupungin luottamustoimissa mm. valtuustossa. Osastolla on lisäksi 3 edustajaa Helsingin Vasemmiston piirihallituksessa.
Osastossamme on tehty vuoden 2018 aikana strategiatyötä ja sen pohjalta olemme valinneet toiminnallemme arvot, jotka löytyvät osastomme nettisivulta. Osaston kokoukset ovat kaikille avoimia. Tervetuloa mukaan!

Puheenjohtaja Heta Tuura
hetatuura(at)gmail.com
kantakaupunki.vas.fi
Kantakaupungin Vasemmisto Instagramissa

Kan­ta­kau­pun­gin Va­sem­mis­ton Face­book-si­vu

Kuljetusalan Vasemmisto

Osastomme toiminta-alueena on kuljetus- ja logistiikka-ala. Luomme vasemmistolaisten tovereiden verkoston läpi laajan kuljetusalan ammattialakentän. Ajamme kuljetusalan työntekijöiden asiaa sekä puolueen sisällä että toreilla ja turuilla. Jäseninämme on muun muassa kuorma-autonkuljettajia, linja-autonkuljettajia, ahtaajia, huoltokorjaamotyöntekijöitä, taksinkuljettajia, matkatoimistoalan työntekijöitä, lentoemäntiä, stuertteja, pursereita, raitiovaununkuljettajia, veturinkuljettajia, metrojunankuljettajia, asentajia, liikenneopettajia, terminaalityöntekijöitä, kaupan ja elintarvikealan automiehiä sekä säiliöauto- ja öljytuotealan työntekijöitä. Liity mukaan porukkaamme – mitä enemmän meitä on, sitä kivempaa meillä tulee olemaan!

Puheenjohtaja Niko Blom
blom.niko(at)gmail.com
kuljetusalan.vas.fi

Kul­je­tusa­lan Va­sem­mis­ton Face­book-si­vu

Länsi-Helsingin Vasemmistoliitto

Entiseltä nimeltään Kaarelan Vasemmistoliitto vaihtoi nimensä sijainniltaan enemmän helpommin hahmottuvaksi Helsingin kartalla. Alueemme alkaa  Hakuninmaalta pohjois/itäakselilla päättyen kaupungin länsiosiin. Meillä on aktiivinen ryhmä, joka osallistuu eri kaupunginosa tapahtumiin telttailemalla. Osastomme järjestää myös avoimia poliittisia keskusteluiltoja. Otamme kantaa paikallisiin asioihin ja olemme aktiivisia. Kokoustamme lähinnä Kannelmäessä. Järjestämme myös avoimia poliittisia keskustelutilaisuuksia alueemme eri kirjastoissa tai muissa yleisölle vapaissa tiloissa. Vaikutussäteellämme ovat mm. seuraavat kaupungin lähiöt: Kannelmäki, Malminkartano, Konala, Pitäjänmäki, Pohjois-Haaga, Haaga jne.. Tervetuloa mukaan!

Puheenjohtaja Elina Wallin
elinawallin@yahoo.com

Malminseudun Työväenyhdistys

Osaston toiminta-alueena on Koillis-Helsinki eli Malmin lisäksi esimerkiksi Pukinmäki, Suutarila, Puistola, Tapanila, Pihlajamäki, Pihlajisto, Viikki ja Viikinmäki. Olemme vireä paikallisosasto, jonka juuret ovat vuodessa 1930, mutta katse vahvasti nykyhetkessä ja tulevaisuudessa. Jäsenistöömme ja aktiiveihimme kuuluu kaikkia nuorista eläkeläisiin, ja se heijastelee myös Koillis-Helsingin väestönkehitystä. Päämajamme on Malmin keltainen työväentalo, jossa pidämme kokouksia, kulttuuritapahtumia ja juhlia. Kivaan toimintaamme kuuluu vaikuttaminen sekä paikallisesti että kaupungin laajuisesti ja tarvittaessa myös valtakunnallisesti. Tervetuloa mukaan!

Puheenjohtaja Ludwig Löcke
malminvasemmisto(a)gmail.com

Pasilan-Vallilan Vasemmisto

Pasilan-Vallilan Vasemmisto järjestää monenlaisia tapahtumia sekä jäsenistölleen että kaikille alueen asukkaille. Poliittisista tapahtumista hyvän suosion ovat saaneet Tapetilla Stadin asiat -teemakokoontumiset, joissa kaupungin kuntapäättäjät ovat olleet alustamassa keskustelua. Osasto ottaa aktiivisesti kantaa sekä alueen että koko Helsingin asioihin asukkaita kuunnellen. Uudet jäsenet pääsevät vaivattomasti mukaan toimintaan ja vaikuttamaan asioihin.

Osasto järjestää avoimia illanistujaisia jäsenistölleen ja erilaisiin tiimeihin pääsee kukin omien mieltymystensä mukaan. Osastossa toimii mm. viestintätiimi, kannanottotiimi, tapahtumatiimi ja vaalien lähestyessä erilaisia tehtäviä riittää. Osasto myös tukee alueen ehdokkaita vaalityössä monin eri tavoin.

Pasilan-Vallilan osasto kokoontuu myös Vasemmistoliiton teltoilla ja omaa telttailua järjestetään tilanteen ja resurssien mukaan. Toivotammekin näin kaikki alueen sosiaalisen omantunnon omaavat mukaan toimintaan!

Puheenjohtaja Orjo Pättiniemi
orjo.pattiniemi(at)hotmail.com
pasilavallila.vas.fi

Pa­si­lan-Val­li­lan Va­sem­mis­ton Face­book-si­vu

Vasemmistoklubi

Vasemmistoklubi on yhteiskunta- ja aatepoliittinen yhdistys. Puolueosastona olemme yleisosasto eli toimimme koko Helsingin alueella, emme tietyssä kaupunginosassa.

Klubin pääasiallinen toimintatapa on säännöllisten keskustelu- ja esitelmätilaisuuksien järjestäminen. Tilaisuuksien aiheet ovat joskus ajankohtaisempia, joskus ajattomampia, ja liittyvät usein yhteiskuntapolitiikkaan, poliittiseen filosofiaan ja vasemmistolaiseen aatteeseen ja sen historiaan. Tavoitteemme on osallistua vasemmistoaatteen itsereflektioon ja kehittämiseen ajankohtaisten haasteiden kontekstissa. Pohdimme yhdessä, miten vasemmistolaisia arvoja – vapautta, tasa-arvoa, demokratiaa ja ihmisoikeuksia sekä ekologisesti, taloudellisesti ja inhimillisesti kestävää yhteiskunnallista kehitystä – edistetään parhaiten tässä ajassa. Tilaisuudet ovat avoimia kaikille ja sana on vapaa.

Vasemmistoklubi on aktiivisesti mukana Helsingin piirin ja valtakunnallisen puolueen toiminnassa. Vaaleissa tuemme taloudellisten voimavarojen mukaisesti ehdokkaina olevia omia jäseniämme ja mahdollisesti myös muita vasemmiston ehdokkaita.

Puheenjohtaja Tomi Kokkonen
tomi.k.kokkonen(at)gmail.com

Va­sem­mis­toklu­bin verk­ko­si­vut

Vasemmistoliiton Oulunkylän yhdistys

Osastomme toiminta-alueeseen kuuluvat Oulunkylä, Patola, Veräjämäki, Veräjälaakso, Koskela, Metsälä, Maunula, Pakilat, Paloheinä, Torpparinmäki, Käpylä, Kumpula, Toukola ja Arabianranta. Järjestämme tapahtumia, keskustelutilaisuuksia, retkiä ja teemme kannanottoja ajankohtaisista poliittisista asioista. Tervetuloa mukaan!

Puheenjohtaja Pertti Kurkela
pertti.kurkela(at)elisanet.fi
oulunkyla.vas.fi

Ou­lun­ky­län Va­sem­mis­ton Face­book-si­vu

Helsingin Itäinen Työväenyhdistys

Puheenjohtaja Reko Ravela
rekoravela@gmail.com

Sihteeri Raisa Rasilainen
raisa.rasilainen(at)kolumbus.fi

Vasemmistolinkki

Toiminta-aluettamme on koko Helsinki. Vasemmistolinkki on uuden vasemmiston osasto: seuraamme tarkasti eurooppalaista ja globaalia yhteiskunnallista keskustelua ja edistämme Vasemmistoliiton uudistamista. Joukossamme on paljon yliopistoihmisiä, mutta myös ihmisiä kaikenlaisista taustoista. Olemme edistäneet omassa toiminnassamme esteettömyyttä. Vasemmistolinkki on feministinen järjestö.

Puheenjohtaja Taavi Heikkilä
taavi.heikkila(at)helsinki.fi
www.vasemmistolinkki.fi
Vasemmistolinkki Twitterissä

Va­sem­mis­to­lin­kin Face­book-si­vu

Vänsterföreningen Röda Rummet

Vi är Helsingforskretsens svenskspråkiga partiavdelning. Avdelningens verksamhetsområde är hela staden och avdelningen välkomnar som medlemmar alla som har ett intresse för svenskspråkig vänsterverksamhet. Verksamheten består bl.a. av informella träffar, diskussionskvällar samt aktivt valarbete i valtider. Och kom ihåg att du inte behöver vara medlem för att delta i verksamheten!

Ordförande Frank Lundgren
franklundgren85(at)gmail.com