Puo­lueo­sas­tot

Helsingin Vasemmistoliiton piirijärjestössä on 20 puolueosastoa (perusjärjestöä) ja yli 2000 henkilöjäsentä. Puolueosastot pitävät vuosikokouksensa tammi-maaliskuun aikana ja syyskokouksensa syys-lokakuussa. Helsingin Vasemmistoliiton korkein päättävä elin on piirikokous, joka pidetään kahdesti vuodessa: kevätpiirikokous maalis-huhtikuussa ja syyspiirikokous yleensä marraskuun lopulla. Ajankohtaisten poliittisten asioiden ohella kevätpiirikokouksessa käsitellään edellisen vuoden toiminta- ja tilikertomukset ja syyspiirikokouksessa seuraavan vuoden toimintasuunnitelma, talousarvio ja valitaan piirijärjestön puheenjohtaja, 1 – 2 varapuheenjohtajaa ja muut piiritoimikunnan varsinaiset (5 – 20) jäsenet ja varajäsenet (3 – 5).

Vasemmistoliittoon voit liittyä täyttämällä liittymislomakkeen.

HTY:n Naisosasto

Työtä vuodesta 1898 naisten oikeuksien ja tasa-arvon, yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden sekä rauhan ja edistyksen puolesta. Haluamme, että yhteiskunnallinen tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus toteutuvat. Mielestämme kukaan ei saa jäädä rahattomaksi, nälkäiseksi, työttömäksi tai ulkopuoliseksi. Haluamme, että rauha säilyy ja kaikki konfliktit voitaisiin ratkaista oikeudenmukaisesti. Siten ratkaisuista tulisi pysyvämpiä ja se olisi sodillekin este. Jos olet kanssamme samaa mieltä ja haluat korjata asioita, auta meitä ja itseäsi. Liity jäseneksi. Siten olet mukana elämän parantamisessa. Osastomme toimii koko kaupungin alueella, järjestämme tilaisuuksia, osallistumme telttailuun, keskustelemme aktiivisesti.

Puheenjohtaja Leenamarja Thuring
htynaisosasto98(at)gmail.com

HTY:n Nais­osas­ton Face­book-si­vu

Itäväylän Vasemmisto

Toimelias yhdistyksemme on yksi Helsingin Vasemmiston piirijärjestön kahdestakymmenestä osastosta ja näymme lähinnä Itäväylän varrella sijaitsevissa kaupunginosissa Herttoniemi ja Roihuvuori. Osastomme mielestä solidaarisuus on tärkeää, siksi onkin loogista, että piipahdamme aika ajoin alueemme ulkopuolelle ja osallistumme muiden osastojen kanssa järjestettäviin yhteistapahtumiin. Olemmehan kaikki vasemmistolaisia!

Puoluetta teemme näkyväksi päivystämällä teltalla, jakamalla kahvia ja Kansan Uutisia. Mikä onkaan mukavampi tapa viettää lauantaiaamupäivää. Järjestämme me muitakin tapahtumia, joissa jäsenet ja mahdolliset tulevat jäsenet voivat tavata toisiaan yhteisen tekemisen, laulun tai keskustelujen merkeissä. Kokouksetkin ovat mukava paikka tavata ihmisiä.

Tai tällaista teimme ennen koronaa! Jatketaan taas sitten, kun koronatilanne helpottaa.

Mitä sinä haluaisit tehdä?

Puheenjohtaja Teuvo Arola
itavaylanvasemmisto(at)gmail.com

Itä­väy­län va­sem­mis­ton Face­book-si­vu

Jakomäen Vasemmistoliitto

Toiminta-alueemme on Koillis-Helsinki. Toimimme vasemmistolaisten arvojen ja aatteiden edistämiseksi. Toimimme paikallisesti sekä linkkinä puolueen ja koko yhteiskunnan välillä. Tarkoituksenamme on käydä keskustelua ja herättää sellaista kansalaisille tärkeistä teemoista. Pyrimme olemaan kantaaottava, toiminnallinen ja rohkea puolueosasto, jossa uudet toimijat otetaan aktiivisesti mukaan vaikuttamistyöhön. Toimimme vaaleissa ja vaalien välillä tuoden vasemmistolaista vaikuttamista kansalaisten tietoisuuteen. Pyrimme rakentamaan myös yhteistyötä ja vaikuttamaan muiden yhteiskunnallisten liikkeiden kanssa, joiden kanssa koemme jakavamme samansuuntaisia tavotteita. Jakomäen Vasemmisto on kasvava osasto niin toiminnan määrän kuin jäsenmääränkin suhteen. Pidämme johtokunnan kokouksia noin kerran kuukaudessa, joihin saa yleensä koko jäsenistö osallistua halutessaan. Tämän lisäksi järjestämme telttailuja, tapahtumia ja muita avoimia suunnitelutapaamisia ja kokouksia. Lisää tietoa saat osaston facebook-sivuilta tai olemalla yhteydessä puheenjohtajaan. Tervetuloa mukaan toimintaamme!

Puheenjohtaja Krissu Sirola
krissu.sirola(at)gmail.com

Ja­ko­mäen Va­sem­mis­ton Face­book-si­vu

Kallion Vasemmistoliitto

Kallion Vasemmisto on väljästi määritellyn suur-Kallion alueella toimiva puolueosasto, jonka jäsenmäärä on viime vuosina kasvanut hurjasti. Toimintaa johtaa johtokunta, mutta toimintaa – vaikka yksittäisiä tapahtumia tai projekteja – suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä jäsenistön kanssa. Kallion Vasemmisto järjestää mm. Politiikkaa Baarissa -iltoja, joissa osallistujat pohtivat jotakin ennalta sovittua poliittista kysymystä ja seuraamme aktiivisesti Kallion alueen kehittymistä. Tapahtumamme ja viestintäkanavamme (fb-ryhmä ja sähköpostilista) ovat kaikille avoimia, tervetuloa tutustumaan!

Puheenjohtaja Kimmo Nurminen
kimmo.nurminen(at)icenet.fi
info(at)kallionvasemmisto.fi
kallionvasemmisto.fi
Kallion Vasemmisto Instagramissa
Kallion Vasemmisto Twitterissä

Kal­lion Va­sem­mis­ton Face­book-si­vu

Kantakaupungin Vasemmisto

Osaston toiminta-alueena on kantakaupunki. Kantakaupungin Vasemmisto on noin 200 jäsenellään piirin kolmanneksi suurin osasto. Järjestämme tapahtumia mm. keskustelutilaisuuksia, seuraamme kaupunkipolitiikkaa ja teemme Vasemmistoa näkyväksi kantakaupungissa. Osaston jäseniä on jäseninä tai varajäseninä kaupungin luottamustoimissa mm. valtuustossa. Osastolla on lisäksi 3 edustajaa Helsingin Vasemmiston piirihallituksessa.
Osastossamme on tehty vuoden 2018 aikana strategiatyötä ja sen pohjalta olemme valinneet toiminnallemme arvot, jotka löytyvät osastomme nettisivulta. Osaston kokoukset ovat kaikille avoimia. Tervetuloa mukaan!

Puheenjohtaja Edina Bilajac
edina.bilajac(at)gmail.com
kantakaupunki.vas.fi
Kantakaupungin Vasemmisto Instagramissa

Kan­ta­kau­pun­gin Va­sem­mis­ton Face­book-si­vu

Kuljetusalan Vasemmisto

Osastomme toiminta-alueena on kuljetus- ja logistiikka-ala. Luomme vasemmistolaisten tovereiden verkoston läpi laajan kuljetusalan ammattialakentän. Ajamme kuljetusalan työntekijöiden asiaa sekä puolueen sisällä että toreilla ja turuilla. Jäseninämme on muun muassa kuorma-autonkuljettajia, linja-autonkuljettajia, ahtaajia, huoltokorjaamotyöntekijöitä, taksinkuljettajia, matkatoimistoalan työntekijöitä, lentoemäntiä, stuertteja, pursereita, raitiovaununkuljettajia, veturinkuljettajia, metrojunankuljettajia, asentajia, liikenneopettajia, terminaalityöntekijöitä, kaupan ja elintarvikealan automiehiä sekä säiliöauto- ja öljytuotealan työntekijöitä. Liity mukaan porukkaamme – mitä enemmän meitä on, sitä kivempaa meillä tulee olemaan!

Puheenjohtaja Niko Blom
blom.niko(at)gmail.com
kuljetusalan.vas.fi

Kul­je­tusa­lan Va­sem­mis­ton Face­book-si­vu

Laajasalon Vasemmistoliitto

Toiminta-alueemme on Laajasalo, mukaan lukien Jollas ja Kruunuvuorenranta. Osastossa on noin 30 jäsentä. Toimintamme on pienimuotoista. Sääntömääräiset kevät- ja syyskokoukset pidetään ja tarvittaessa jonkun eritysasian tiimoilta erikseen. Laajasalopäivänä meillä on oma esittelypiste Ylistalon pihalla. Uudet toimintaideat ja toimijat ovat tervetulleita.

Puheenjohtaja Risto Ahonen
ripaahonen(at)elisanet.fi

Länsi-Helsingin Vasemmistoliitto

Entiseltä nimeltään Kaarelan Vasemmistoliitto vaihtoi nimensä sijainniltaan enemmän helpommin hahmottuvaksi Helsingin kartalla. Alueemme alkaa  Hakuninmaalta pohjois/itäakselilla päättyen kaupungin länsiosiin. Meillä on aktiivinen ryhmä, joka osallistuu eri kaupunginosa tapahtumiin telttailemalla. Osastomme järjestää myös avoimia poliittisia keskusteluiltoja. Otamme kantaa paikallisiin asioihin ja olemme aktiivisia. Kokoustamme lähinnä Kannelmäessä. Järjestämme myös avoimia poliittisia keskustelutilaisuuksia alueemme eri kirjastoissa tai muissa yleisölle vapaissa tiloissa. Vaikutussäteellämme ovat mm. seuraavat kaupungin lähiöt: Kannelmäki, Malminkartano, Konala, Pitäjänmäki, Pohjois-Haaga, Haaga jne.. Tervetuloa mukaan!

Puheenjohtaja Ilpo Haaja
ilpo.haaja(at)luukku.com

Malminseudun Työväenyhdistys

Osaston toiminta-alueena on Koillis-Helsinki eli Malmin lisäksi esimerkiksi Pukinmäki, Suutarila, Puistola, Tapanila, Pihlajamäki, Pihlajisto, Viikki ja Viikinmäki. Olemme vireä paikallisosasto, jonka juuret ovat vuodessa 1930, mutta katse vahvasti nykyhetkessä ja tulevaisuudessa. Jäsenistöömme ja aktiiveihimme kuuluu kaikkia nuorista eläkeläisiin, ja se heijastelee myös Koillis-Helsingin väestönkehitystä. Päämajamme on Malmin keltainen työväentalo, jossa pidämme kokouksia, kulttuuritapahtumia ja juhlia. Kivaan toimintaamme kuuluu vaikuttaminen sekä paikallisesti että kaupungin laajuisesti ja tarvittaessa myös valtakunnallisesti. Tervetuloa mukaan!

Puheenjohtaja Jaana Kaiponen
jaana.kaiponen(at)gmail.com
malmi.vas.fi
Malminseudun Työväenyhdistys Twitterissä
Malminseudun Työväenyhdistys Instagramissa

Mal­min­seu­dun Työ­väe­nyh­dis­tyk­sen Face­book-si­vu

Pasilan-Vallilan Vasemmisto

Pasilan-Vallilan Vasemmisto järjestää monenlaisia tapahtumia sekä jäsenistölleen että kaikille alueen asukkaille. Poliittisista tapahtumista hyvän suosion ovat saaneet Tapetilla Stadin asiat -teemakokoontumiset, joissa kaupungin kuntapäättäjät ovat olleet alustamassa keskustelua. Osasto ottaa aktiivisesti kantaa sekä alueen että koko Helsingin asioihin asukkaita kuunnellen. Uudet jäsenet pääsevät vaivattomasti mukaan toimintaan ja vaikuttamaan asioihin.

Osasto järjestää avoimia illanistujaisia jäsenistölleen ja erilaisiin tiimeihin pääsee kukin omien mieltymystensä mukaan. Osastossa toimii mm. viestintätiimi, kannanottotiimi, tapahtumatiimi ja vaalien lähestyessä erilaisia tehtäviä riittää. Osasto myös tukee alueen ehdokkaita vaalityössä monin eri tavoin.

Pasilan-Vallilan osasto kokoontuu myös Vasemmistoliiton teltoilla ja omaa telttailua järjestetään tilanteen ja resurssien mukaan. Toivotammekin näin kaikki alueen sosiaalisen omantunnon omaavat mukaan toimintaan!

Puheenjohtaja Galia Suaréz Katainen
galiask(at)outlook.com
pasilavallila.vas.fi

Pa­si­lan-Val­li­lan Va­sem­mis­ton Face­book-si­vu

Vasemmistoklubi

Vasemmistoklubi (perustettu 1982) on yhteiskunta- ja aatepoliittinen yhdistys. Pääasiallinen toimintatapa on kaikille avoimien teemakeskustelutilaisuuksien järjestäminen, 3 – 5/vuosi. Teemana tällä hetkellä käsitellään Vasemmistoliiton periaateohjelmaa, joka tulee uudistettavaksi v:n 2022 puoluekokouksessa. Syksyllä 2020 oli kaksi tilaisuutta, joista jälkimmäinen striimattiin ja se on edelleen katsottavissa osoitteessa https://youtu.be/SQlsa98m3xA. Vaaleissa osasto tukee taloudellisten voimavarojen mukaisesti ehdokkaina olevia omia jäseniään ja mahdollisesti myös muita vas-ehdokkaita; muutoin tuetaan Vasemmistoliiton ja Helsingin Vasemmistoliiton vaalikampanjoita. Vasemmistoklubi on aina aktiivisesti mukana mm. puoluekokousvalmisteluissa. Vasemmistoklubissa on jäseniä lähes 60.

Puheenjohtaja Kalevi Suomela
kalevi.suomela(at)gmail.com

Sihteeri Jorma Pikkarainen
jormapikkarainen74 (at) gmail.com

Va­sem­mis­toklu­bin Face­book-si­vu

Vasemmistoliiton Vuosaaren osasto

Osastomme jakaa vasemmistoliiton tavoitteet oikeudenmukaisesta, ympäristöystävällisestä ja vapaamielisestä maailmasta, jossa solidaarisuus, ymmärrys ja vastuu ohjaavat toimintaa. Osallistumme aktiivisesti Vuosaaren alueen tapahtumiin ja järjestämme omaa toimintaa, kuten toritelttailua ja keskustelutilaisuuksia. Paikallisesti tärkeimpiin asioihin kuuluvat Vuosaaren ainutlaatuisen luonnon säilyttäminen, palveluiden saatavuus ja elävän kaupunkikulttuurin sekä yhteisöllisyyden edistäminen. Teemme paljon yhteistyötä Vuosaaren muiden järjestöjen sekä puolueemme muiden osastojen kanssa.

Puheenjohtaja Antti Piispanen
a.o.piispanen(at)gmail.com
vas-vuosaari(at)googlegroups.com
vuosaari.vas.fi

Vuo­saa­ren Va­sem­mis­ton Face­book-si­vu

Vasemmistoliiton Oulunkylän yhdistys

Osastomme toiminta-alueeseen kuuluvat Oulunkylä, Patola, Veräjämäki, Veräjälaakso, Koskela, Metsälä, Maunula, Pakilat, Paloheinä, Torpparinmäki, Käpylä, Kumpula, Toukola ja Arabianranta. Järjestämme tapahtumia, keskustelutilaisuuksia, retkiä ja teemme kannanottoja ajankohtaisista poliittisista asioista. Tervetuloa mukaan!

Puheenjohtaja Tuomo Lindholm
lindholm.tuomo(at)gmail.com
oulunkyla.vas.fi

Ou­lun­ky­län Va­sem­mis­ton Face­book-si­vu

Vasemmistolinkki

Toiminta-aluettamme on koko Helsinki. Vasemmistolinkki on uuden vasemmiston osasto: seuraamme tarkasti eurooppalaista yhteiskunnallista keskustelua ja edistämme Vasemmistoliiton uudistamista. Joukossamme on paljon yliopistoihmisiä, mutta myös ihmisiä kaikenlaisista taustoista. Olemme edistäneet omassa toiminnassamme esteettömyyttä ja monikielisyyttä: Vasemmistolinkissä on mahdollista toimia myös englanniksi.

Puheenjohtaja Katri Kangas
katri.m.kangas(at)gmail.com
www.vasemmistolinkki.fi
Vasemmistolinkki Twitterissä

Va­sem­mis­to­lin­kin Face­book-si­vu

Vänsterföreningen Röda Rummet

Vi är Helsingforskretsens svenskspråkiga partiavdelning. Avdelningens verksamhetsområde är hela staden och avdelningen välkomnar som medlemmar alla som har ett intresse för svenskspråkig vänsterverksamhet. Verksamheten består bl.a. av informella träffar, diskussionskvällar samt aktivt valarbete i valtider. Och kom ihåg att du inte behöver vara medlem för att delta i verksamheten!

Ordförande Isabella Åberg
isabella.aberg(a)helsinki.fi