Va­sem­mis­to­liit­to läh­ti Hel­sin­gin bud­jet­ti­neu­vot­te­luis­ta – vaa­tii li­sää ra­haa kou­lu­tuk­seen

Vasemmistoliitto on päättänyt lähteä Helsingin budjettineuvotteluista. Vasemmistoliiton valtuustoryhmä tavoitteli neuvotteluissa ratkaisua, jossa olisi peruttu kasvatukseen ja koulutukseen esitetyt leikkaukset, huomioitu koronavirusepidemian aiheuttamat taloudelliset ja sosiaaliset vaikutukset sekä korjattu pitkään jatkunut lastensuojelun ja vammaispalveluiden alibudjetointi.

Vasemmistoliitto neuvotteli tiiviisti kaksi viikkoa, jotta pormestarin esittämät leikkaukset saataisiin pois. Neuvotteluissa yritettiin vastuullisesti huolehtia lasten koulutuksesta ja helsinkiläisten palveluista. Edellytyksiä saavuttaa riittävästi nämä tavoitteet ei kuitenkaan löytynyt.

”Suomi tekee upeita panostuksia koulutukseen. On käsittämätöntä että maan rikkain kunta ja pääkaupunki samaan aikaan haittaa lastensa tulevaisuutta tekemällä koulutusleikkauksia” valtuustoryhmän puheenjohtaja Anna Vuorjoki sanoo.

Koronakriisin keskellä sekä oppilaat että opettajat ovat joutuneet erityisen rankkaan tilanteeseen, joten nyt tarvitaan pikemmin tukea kuin työolosuhteiden heikentämistä. Vasemmistoliitolle kipeitä päätöksiä olisivat esimerkiksi koulujen ryhmäkokojen kasvattaminen ja kotihoidon tuen kuntalisän poisto.

”Samaan aikaan kun hyvät uutiset rokotteista tarjoavat valonpilkahduksia, olemme vielä kaukana koronakriisin selättämisestä. Lisäksi kevään rajoitustoimien vaikutukset näkyvät ihmisten hyvinvoinnissa jo nyt ja lisäävät esimerkiksi mielenterveyspalveluiden ja oppimisen tuen tarvetta. Helsingin pitää omilla toimillaan turvata asukkaidensa hyvinvointi ja varmistaa, ettei pandemiasta tule pitkäkestoista sosiaalista kriisiä”, Anna Vuorjoki vaatii.

Vastuullisella politiikalla voitaisiin saada korona-ajan huomioiva budjetti. Koulutuksesta ja sosiaali- ja terveyspalveluista leikkaaminen olisi pahin linja kriisin keskellä, ja toistaisi 90-luvun laman virheet. Vasemmistoliitto teki todella paljon töitä yhteisen näkemyksen löytämiseksi toisten poliittisten ryhmien kanssa, mutta valitettavasti ponnistelut eivät tuottaneet tällä kertaa tulosta.