Blo­gi: Kau­pun­gin oma ruo­an­tuo­tan­to tur­vat­ta­va

Palvelukeskus Helsinkiä ei tule ulkoistaa, kirjoittaa valtuustoryhmän puheenjohtaja Mia Haglund.

Kaupungin oma liikelaitos Palvelukeskus Helsinki tuottaa päivittäin noin satatuhatta ateriaa koululaisille, päiväkotilapsille ja ikäihmisille. Nyt kaupungin ruokatuotantoa uhkaa ulkoistus. Tämä olisi erittäin lyhytnäköistä ja kasvattaisi merkittävästi ruokahuollon riskejä.

Palvelukeskuksen oma keskuskeittiö Pakkalassa on tulossa käyttöikänsä päähän. Liikelaitoksen johtokunta on päättänyt selvittää kahta vaihtoehtoa sen korvaamiseksi.

Ensimmäinen vaihtoehto on uusi pienempi keskuskeittiö, jota täydennetään markkinoilta ostetuilla tuotteilla. Toinen vaihtoehto on ulkoistaa lähes koko ruokatuotanto niin, että Palvelukeskus jatkossa kilpailuttaisi kaikki ruokapalvelut ja toimisi pääasiassa logistiikkakeskuksena. Omana tuotantona tehtäisiin jatkossa vain erityisruokavaliot.

Tarvitaan selkeä linjaus oman tuotannon turvaamiseksi

Ruoantuotannon täysimääräinen ulkoistus olisi kuitenkin iso virhe. Kun valmisaterioita lähdetään ostamaan markkinoilta mahdollisimman halvalla on iso riski siitä, että ruoan laatu ja huoltovarmuus kärsivät. Alkuvuodesta Palvelukeskuksessa kokeiltiin jo ensimmäistä kilpailutusta. Se kuitenkin vedettiin takaisin, koska ruoanvalmistajien käyttämistä alihankkijoista ei saatu varmistusta.

Helsingin päättäjien tulee selkeästi linjata, että oma tuotanto on turvattava. Toisin kuin johtokunta on päättänyt, olisi syytä selvittää vielä vaihtoehtoa, jossa keskuskeittiön kapasiteetti korvattaisiin kokonaisuudessaan ja jatkossakin Palvelukeskus tuottaisi valtaosan ruoasta itse. Liikelaitos on sataprosenttisesti kaupungin omistama, joten omistajan eli kaupungin näkemystä asiassa ei voi ohittaa.

Huoltovarmuuden on oltava vahvaa kaikissa tilanteissa

Tuhansien lasten ja vanhusten päivittäisten aterioiden on oltava maittavia ja ravintorikkaita. Kaupungin on voitava asettaa vaatimuksia ruoan ekologisuuden ja kasviperäisen ruoan määrän suhteen. Tämä voi olla entistä vaikeampaa toteuttaa ulkoistetuilla aterioilla.

Lisäksi on oltava täysi varmuus siitä, että tuhannet päivittäiset kaupungin aterioita syövät lapset ja vanhukset saavat ruokansa. Tästä pitävät parhaiten huolen kaupungin liikelaitoksen omat työntekijät. Esimerkiksi kun kouluissa siirryttiin korona-aikana etäopetukseen, Palvelukeskus pystyi hyvin lyhyessä ajassa varmistamaan noutoruokakassin koululaisille kotiin vietäväksi.

Kaupungin tulee panostaa oman tuotannon tulevaisuuteen ja varmistaa, että Palvelukeskuksen keskuskeittiö saa jatkoa.

Mia Haglund

valtuustoryhmän puheenjohtaja