An­na Vuor­jo­ki bud­jet­ti­pu­hees­sa: ”Pal­ve­luis­ta ei pi­dä yrit­tää pääs­tä mah­dol­li­sim­man hal­val­la”

Helsingin vasemmistoliiton valtuustoryhmän puheenjohtajan Anna Vuorjoen pitämä ryhmäpuhe kaupunginvaltuuston budjettikeskustelussa keskiviikkona 14. marraskuuta:

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut,

“Onpa upea mänty.”

Nämä sanat lausui viime kesänä eräs helsinkiläinen vanhus. Tämä 81-vuotias nainen oli päässyt ulos raittiiseen ilmaan ensimmäistä kertaa viikkoihin, kun omainen vei hänet pyörätuolissa ulkoilemaan. Vanhus kiinnitti huomiota suureen puuhun, sillä hän ei ollut nähnyt sellaista pitkään aikaan. Moni meistä ei edes huomaisi tuota arkista näkyä, mutta hänelle männyn näkeminen oli luksusta.

Tämän vanhuksen sanoihin kiteytyy paljon helsinkiläisten palveluista. Tarjoamme niiden avulla kaupunkilaisillemme turvaa ja huolenpitoa, mutta aina palvelut eivät yllä tasolle, jolla erityisesti hauraimmassa asemassa elävät saavuttaisivat riittävän hyvän elämänlaadun. Tässä salissa tuskin kukaan on eri mieltä siitä, että jokaisella vanhuksella pitäisi olla mahdollisuus säännölliseen ulkoiluun. Tämän tositarinan vanhuksella ei sitä mahdollisuutta ollut aiemmin kotihoidossa, eikä ole tällä hetkellä palvelutalossa. Hänen elämänlaatunsa ei ole sillä tasolla kuin hyvinvointivaltiossa kuuluisi.

Meille Helsingin päättäjille ei saa riittää, että pidämme vanhukset ja lapset hengissä – on pyrittävä enempään. Jokaisella vanhuksella on oikeus muiden ihmisten kohtaamiseen, turvallisuudentunteeseen ja maukkaaseen ruokaan. Jokaisella lapsella puolestaan on oikeus laadukkaaseen varhaiskasvatukseen riittävän pienessä ryhmässä tuttujen aikuisten seurassa. Perheiden pitää saada yhtä lailla käytännön apua kotiin kuin tukea kasvatuspulmiin, jos omat voimat meinaavat loppua.

Hyvät valtuutetut,

Helsinki ja sen budjetti ovat asukkaita varten, ei toisin päin. Tämä ajatus ohjasi vasemmistoliiton kaikkia vaatimuksia budjettineuvotteluissa. Meille tärkeää on, ettei palveluista yritetä selvitä mahdollisimman halvalla, vaan että pyrimme tuottamaan yhä parempaa elämää kaupunkilaisille. Se on mahdollista, sillä Helsingin taloustilanne on ollut pitkään hyvä.

Budjettineuvotteluissa otettiin pieniä askelia kohti parempaa elämää Helsingissä. Iloitsemme kovasti siitä, että ehdotuksemme rakentaa uusia liikuntapaikkoja koulujen pihoille hyväksyttiin. Tämänhetkiset puutteet oppimateriaalissa päätettiin korjata. Lisäksi rahaa ohjataan erityisopettajien ja koulunkäyntiavustajien lisäämiseen, mikä auttaa kaventamaan oppimiseroja.

Nämä hyvät päätökset ovat mahdollisia osin siksi, että saimme virkahenkilöiltä ja lautakunnillta aiempaa paremmin tietoa toimialojen tarpeista. Haluamme kiittää lämpimästi siitä. Kiitämme myös muita ryhmiä hyvästä yhteistyöstä budjettineuvotteluissa.

Neuvotteluiden yksi tärkeimmistä saavutuksista oli sotemäärärahojen kasvattaminen pormestarin budjettiesityksestä, joka oli leikkaava. Jo nyt hoitajat tinkivät ruokatauoista ja tuntevat päivittäin tuskaa siitä, etteivät pysty antamaan tarpeeksi hyvää hoitoa. Jo nyt perheneuvolaan tai mielenterveyshoitoon pääsyä pitää odottaa. Siksi leikkaamiseen ei kerta kaikkiaan ole enää varaa. Olemme huojentuneita, että soteleikkauksia paikattiin ja rahaa ohjataan nyt lasten ja nuorten mielenterveyspalveluihin, tuetun asumisen jonojen purkamiseen ja vanhusten kotihoitoon.

Silti on selvää, että tämä budjetti jättää paljon parantamisen varaa. Selviämme juuri ja juuri heikentämättä palveluita nykyisestä, mutta suurta tavoitetta, yhdenvertaisesti hyvää elämänlaatua jokaiselle, emme näin vielä saavuta. Vasemmistoliitto hyväksyy  budjettineuvotteluiden tuloksen, joka on aina kompromissi. Kuitenkin niin opetukseen, vanhustenhoitoon kuin lähiöiden harrastusmahdollisuuksiinkin jää vielä paljon korjattavaa.

Hyvät valtuutetut,

Juuri nyt meidän on kyettävä selviämään aikakautemme suurimmasta vaaran paikasta, ilmastonmuutoksesta. Aikaa jahkailuun ei ole, vaan tarvitaan konkreettisia, kunnianhimoisia tekoja. Suomen pääkaupunkina Helsingillä on ilmastotyössä aivan erityinen rooli. Oli tärkeää saada kirjattua budjettiin, että Helsinki tulee tekemään kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa. Meillä on suuri vastuu tehdä  riittävän nopeita ja tehokkaita ratkaisuja, kun Hiilineutraali Helsinki -ohjelmaa ryhdytään toteuttamaan. Me emme halua maailmaa, jossa männyn näkeminen on luksusta aivan kaikille.

Vaikka budjetti juuri ja juuri turvaakin välttämättömät palvelut, me vasemmistoliitossa toivomme, että tulevina vuosina myös muut puolueet suhtautuvat niiden kehittämiseen kunnianhimoisemmin. Maailman toimivin kaupunki on toimivin vain, kun aivan kaikki sen asukkaat voivat hyvin. Helsingillä on täydet mahdollisuudet tarjota kaikille asukkailleen hyvä elämä heidän iästään, terveydestään, äidinkielestään tai varallisuudestaan riippumatta. Tämä ei kuitenkaan tapahdu itsestään, vaan vaatii työtä ja rahaa.

Oikeus nähdä mäntyjä, hengittää raikasta ilmaa, käydä laadukasta koulua tai päiväkotia ja saada elämän notkahduksen hetkinä apua sosiaalisiin tai terveydellisiin ongelmiin kuuluu kaikille, ei harvoille. Sen eteen me vasemmistoliitossa tulemme tekemään töitä myös jatkossa.