Puolueosastot

Helsingin Vasemmistoliiton piirijärjestössä on 21 puolueosastoa (perusjärjestöä) ja henkilöjäseniä lähes 2000. Puolueosastot pitävät vuosikokouksensa tammi-maaliskuun aikana ja syyskokouksensa syys-lokakuussa.Helsingin Vasemmistoliiton korkein päättävä elin on piirikokous, joka pidetään kahdesti vuodessa: kevätpiirikokous maalis-huhtikuussa ja syyspiirikokous yleensä marraskuun lopulla. Ajankohtaisten poliittisten asioiden ohella kevätpiirikokouksessa käsitellään edellisen vuoden toiminta- ja tilikertomukset ja syyspiirikokouksessa seuraavan vuoden toimintasuunnitelma, talousarvio ja valitaan piirijärjestön puheenjohtaja, 1 – 2 varapuheenjohtajaa ja muut piiritoimikunnan varsinaiset (5 – 20) jäsenet ja varajäsenet (3 – 5).

HTY:n naisosasto
Työtä vuodesta 1898 naisten oikeuksien ja tasa-arvon, yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden sekä rauhan ja edistyksen puolesta.
Haluamme, että yhteiskunnallinen tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus toteutuvat. Mielestämme kukaan ei saa jäädä rahattomaksi, nälkäiseksi, työttömäksi tai ulkopuoliseksi. Haluamme, että rauha säilyy ja kaikki konfliktit voitaisiin ratkaista oikeudenmukaisesti. Siten ratkaisuista tulisi pysyvämpiä ja se olisi sodillekin este. Jos olet kanssamme samaa mieltä ja haluat korjata asioita, auta meitä ja itseäsi. Liity jäseneksi. Siten olet mukana elämän parantamisessa. Osastomme toimii koko kaupungin alueella, järjestämme tilaisuuksia, osallistumme telttailuun, keskustelemme aktiivisesti.
Puheenjohtaja Maarit Fredlund
maafred(at)gmail.com
htynaiset.vas.fi

Itäväylän Vasemmisto
Olemme virkeä osasto ja otamme vastaan jäseniltämme jatkuvasti uusia ideoita toiminnaksi. Toiminta-alueenamme on Kulosaari ja Herttoniemi (ml. Roihuvuori ja Herttoniemenranta) sekä mahdollisuuksien mukaan Itäväylän muu ympäristö. Tule mukaan joukkoon iloiseen, ota rohkeasti yhteyttä!
Puheenjohtaja Henrik Nyholm
nyholm(at)live.fi

Jakomäen Vasemmistoliitto
Toiminta-alueemme on Koillis-Helsinki. Toimimme vasemmistolaisten arvojen ja aatteiden edistämiseksi. Toimimme paikallisesti sekä linkkinä puolueen ja koko yhteiskunnan välillä. Tarkoituksenamme on käydä keskustelua ja herättää sellaista kansalaisille tärkeistä teemoista. Pyrimme olemaan kantaaottava, toiminnallinen ja rohkea puolueosasto, jossa uudet toimijat otetaan aktiivisesti mukaan vaikuttamistyöhön. Toimimme vaaleissa ja vaalien välillä tuoden vasemmistolaista vaikuttamista kansalaisten tietoisuuteen. Pyrimme rakentamaan myös yhteistyötä ja vaikuttamaan muiden yhteiskunnallisten liikkeiden kanssa, joiden kanssa koemme jakavamme samansuuntaisia tavotteita. Jakomäen Vasemmisto on kasvava osasto niin toiminnan määrän kuin jäsenmääränkin suhteen. Pidämme johtokunnan kokouksia noin kerran kuukaudessa, joihin saa yleensä koko jäsenistö osallistua halutessaan. Tämän lisäksi järjestämme telttailuja, tapahtumia ja muita avoimia suunnitelutapaamisia ja kokouksia. Lisää tietoa saat osaston facebook-sivuilta tai olemalla yhteydessä puheenjohtajaan. Tervetuloa mukaan toimintaamme!
Puheenjohtaja Mira-Veera Auer
auermir(at)gmail.com

Kallion Vasemmistoliitto
Kallion Vasemmisto on väljästi määritellyn suur-Kallion alueella toimiva puolueosasto, jonka jäsenmäärä on viime vuosina kasvanut hurjasti. Toimintaa johtaa johtokunta, mutta toimintaa – vaikka yksittäisiä tapahtumia tai projekteja – suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä jäsenistön kanssa. Kallion Vasemmisto järjestää mm. Politiikkaa Baarissa -iltoja, joissa osallistujat pohtivat jotakin ennalta sovittua poliittista kysymystä ja seuraamme aktiivisesti Kallion alueen kehittymistä. Tapahtumamme ja viestintäkanavamme (fb-ryhmä ja sähköpostilista) ovat kaikille avoimia, tervetuloa tutustumaan!
Puheenjohtaja Noora Laak
noora.laak(at)aalto.fi
info(at)kallionvasemmisto.fi
kallionvasemmisto.fi

Kantakaupungin Vasemmisto
Osaston toiminta-alueena on kantakaupunki. Kantakaupungin Vasemmisto on noin 180 jäsenellään piirin kolmanneksi suurin osasto. Järjestämme tapahtumia mm. keskustelutilaisuuksia, seuraamme kaupunkipolitiikkaa ja teemme Vasemmistoa näkyväksi kantakaupungissa. Osaston jäseniä on jäseninä tai varajäseninä kaupungin luottamustoimissa mm. valtuustossa, yleisten töiden lautakunnassa, rakennuslautakunnassa sekä kotouttamis- ja maahanmuuttoasioiden neuvottelukunnassa. Osastolla on lisäksi edustajia Helsingin Vasemmiston piirihallituksessa. Osaston kokoukset ovat kaikille avoimia. Tervetuloa mukaan!
Puheenjohtaja Jaakko Aarniala
jaakko_aarniala(at)hotmail.com
kantakaupunki.vas.fi

Kontulan Vasemmisto
Puheenjohtaja Pekka Koivunen
j.pekka.koivunen(at)gmail.com

Laajasalon Vasemmistoliitto
Toiminta-alueemme on Laajasalo, mukaan lukien Jollas ja Kruunuvuorenranta. Osastossa on tällä hetkellä 27 jäsentä. Toimintamme on pienimuotoista. Sääntömääräiset kevät- ja syyskokoukset pidetään ja tarvittaessa jonkun eritysasian tiimoilta erikseen. Laajasalopäivänä meillä on oma esittelypiste Ylistalon pihalla. Uudet toimintaideat ja toimijat ovat tervetulleita.
Puheenjohtaja Risto Ahonen
ripaahonen(at)elisanet.fi

Länsi-Helsingin Vasemmistoliitto
Puheenjohtaja Ilpo Haaja
ilpo.haaja(at)arctech.fi

Malminseudun Työväenyhdistys
Osaston toiminta-alueena on Koillis-Helsinki eli Malmin lisäksi esimerkiksi Pukinmäki, Suutarila, Puistola ja Tapanila. Olemme vireä paikallisosasto, jonka juuret ovat vuodessa 1930, mutta katse vahvasti nykyhetkessä ja tulevaisuudessa. Jäsenistöömme ja aktiiveihimme kuuluu kaikkia nuorista eläkeläisiin, ja se heijastelee myös Koillis-Helsingin väestönkehitystä. Päämajamme on Malmin keltainen työväentalo, jossa pidämme kokouksia, kulttuuritapahtumia ja juhlia. Kivaan toimintaamme kuuluu vaikuttaminen sekä paikallisesti että kaupungin laajuisesti ja tarvittaessa myös valtakunnallisesti. Tervetuloa mukaan!
Puheenjohtaja Mike Pohjola
mikepohjola(at)gmail.com
malmi.vas.fi

Pasilan – Vallilan Vasemmisto
Osastomme päätoiminta-alueet ovat Pasila ja Vallila, mutta aktiivisia jäseniä on toisaalta Alppilaan ja Kallioon ja toisaalta Arabianrantaan ja Käpylään saakka. Osastossamme jäsenmäärä on ollut hyvässä nousussa ja nyt keväällä 2017 meitä on lähes 140 jäsentä. Kuntavaaleissa meillä oli ehdokkaina peräti 11 osastomme jäsentä. Kokoonnumme pääsääntöisesti Hermannin kerholla, joka on hyvä ja perinteinen kokoontumistila Hämeentie 67 B katutasossa. Viimeksi olemme järjestäneet tapahtumasarjan ”Tapetilla stadin asiat”. Illoissa paneuduimme tarkkaan kotikaupunkimme Sote-asioihin, Koulu-ja varhaiskasvatukseen, ympäristö- ja asuntoasioihin sekä stadin talouteen ja tulossa olevaan pormestarijärjestelmään. Järjestämme jatkossakin tapahtumia, keskusteluiltoja ja vaikkapa sunnuntaibrunsseja, kun talkoolaisemme taas innostuvat. Uudet toimijat toivotamme lämpimästi tervetulleiksi!
Puheenjohtaja Markku Kärkkäinen
markku.karkkaine(at)gmail.com
pasilavallila.vas.fi

Pihlajan-Viikin Vasemmisto
Osastomme  toimii Helsingin Pihlajamäessä, Pihlajistossa, Viikissä ja Viikinmäessä. Mukaan voi tulla matalalla kynnyksellä, vaikkei vielä tietäisi, aikooko jäseneksi.
Puheenjohtaja Miina Kajos
kajos(at)iki.fi

Vasemmistoklubi
Vasemmistoklubi (perustettu 1982) on yhteiskunta- ja aatepoliittinen yhdistys. Pääasiallinen toimintatapa on kaikille avoimien teemakeskustelutilaisuuksien järjestäminen, 3 – 5/vuosi. Teemoina ovat olleet mm. maateemat (eteläinen Afrikka, USA, Kiina, Iso-Britannia), kuntapolitiikan uudet haasteet, talouspolitiikka, keynesiläisyys, hyvinvointivaltio, Hannah Arendt, Rosa Luxemburg. Vaaleissa osasto tukee taloudellisten voimavarojen mukaisesti ehdokkaina olevia omia jäseniään ja mahdollisesti myös muita vas-ehdokkaita; muutoin tuetaan Vasemmistoliiton ja Helsingin Vasemmistoliiton vaalikampanjoita. Vasemmistoklubi on aina aktiivisesti mukana mm. puoluekokousvalmisteluissa. Vasemmistoklubissa on jäseniä lähes 60.
Puheenjohtaja Kalevi Suomela
kalevi.suomela(at)gmail.com
vasemmistoklubi(at)googlegroups.com

Vasemmistoliiton Oulunkylän yhdistys
Osastomme toiminta-alueeseen kuuluvat Oulunkylä, Patola, Veräjämäki, Veräjälaakso, Koskela, Metsälä, Maunula, Pakilat, Paloheinä, Torpparinmäki, Käpylä, Kumpula, Toukola ja Arabianranta. Järjestämme tapahtumia, keskustelutilaisuuksia, retkiä ja teemme kannanottoja ajankohtaisista poliittisista asioista. Tervetuloa mukaan!
Puheenjohtaja Sirkku Ingervo
ingervo.sirkku(at)gmail.com
oulunkyla.vas.fi

Vasemmistoliiton Vuosaaren osasto
Osastomme jakaa vasemmistoliiton tavoitteet oikeudenmukaisesta, ympäristöystävällisestä ja vapaamielisestä maailmasta, jossa solidaarisuus, ymmärrys ja vastuu ohjaavat toimintaa. Osallistumme aktiivisesti Vuosaaren alueen tapahtumiin ja järjestämme omaa toimintaa, kuten toritelttailua ja keskustelutilaisuuksia. Paikallisesti tärkeimpiin asioihin kuuluvat Vuosaaren ainutlaatuisen luonnon säilyttäminen, palveluiden saatavuus ja elävän kaupunkikulttuurin sekä yhteisöllisyyden edistäminen. Teemme paljon yhteistyötä Vuosaaren muiden järjestöjen sekä puolueemme muiden osastojen kanssa.
Puheenjohtaja Saku Etholén
saku.etholen(at)luukku.com
vas-vuosaari(at)googlegroups.com
vuosaari.vas.fi

Vasemmistolinkki
Toiminta-aluettamme on koko Helsinki. Vasemmistolinkki on uuden vasemmiston osasto: seuraamme tarkasti eurooppalaista yhteiskunnallista keskustelua ja edistämme Vasemmistoliiton uudistamista. Joukossamme on paljon yliopistoihmisiä, mutta myös ihmisiä kaikenlaisista taustoista. Olemme edistäneet omassa toiminnassamme esteettömyyttä ja monikielisyyttä: Vasemmistolinkissä on mahdollista toimia myös englanniksi.
Puheenjohtaja Perttu Iso-Markku
perttu.iso-markku(at)helsinki.fi
www.vasemmistolinkki.fi

Vänsterföreningen Röda Rummet
Vi är Helsingforskretsens svenskspråkiga partiavdelning. Avdelningens verksamhetsområde är hela staden och avdelningen välkomnar som medlemmar alla som har ett intresse för svenskspråkig vänsterverksamhet. Verksamheten består bl.a. av informella träffar, diskussionskvällar samt aktivt valarbete i valtider. Och kom ihåg att du inte behöver vara med medlem för att delta i verksamheten!
Ordförande Eliel Kilpelä
eliel.kilpela(at)gmail.com

Helsingin Itäinen Työväenyhdistys
Sihteeri Raisa Rasilainen
raisa.rasilainen(at)kolumbus.fi

Helsingin Metallin Vasemmisto
Puheenjohtaja Pentti Ruohonen
ruohis(at)nic.fi

Kirjan Vasemmisto
Puheenjohtaja Reijo Koskinen
repe.koskinen(at)gmail.com

Työväen Todellinen Vasemmisto
Puheenjohtaja Ville Vatka
050 395 1983
ville.vatka(at)hkscan.com

Vasemmistoliiton Helsingin Kuljetusalan yhdistys
Puheenjohtaja Jani Hartikka
janiphartikka(at)gmail.com

Materiaalia järjestötoimintaan löydät täältä.