Ri­ku Nie­mi­nen eh­dol­le edus­kun­taan va­sem­mis­to­lii­ton ri­veis­tä

Riku Nieminen. Kuva: Ville Hyvönen.

Helsingin Vasemmistoliiton kevään 2023 eduskuntavaalien ehdokasjoukkoa vahvistamaan lähtee teatteritaiteen maisteri ja yrittäjä Riku Nieminen.

“Kulttuuriala on kokenut kovia kolauksia pandemian alkamisen jälkeen. Ala työllistää enemmän ihmisiä kuin metsäteollisuus, mutta silti sen tukeminen on vähäistä. Suomella on valtava potentiaali olla vahva kansainvälinen menestyjä niin musiikin, elokuvan ja teatterin kuin kuva-, tanssi- ja sirkustaiteenkin saralla. On aika nostaa kulttuurin valtionrahoitus pohjoismaiselle tasolle”, Nieminen kertoo.

“Viime vuodet ovat tehneet näkyväksi myös puutteet kulttuurityöläisten sosiaaliturvassa. Perustulo olisi askel oikeaan suuntaan paitsi alalla työskentelevien, myös muiden pätkätyöläisten ja yrittäjien kannalta”, hän jatkaa.

Nieminen kertoo lähtevänsä ehdolle, sillä hän haluaa vaikuttaa asioihin joita pitää merkityksellisinä. Kulttuurin lisäksi hän sanoo ilmastokriisin ratkaisemisen ja koulutuksen olevan sydäntään lähellä.

Ilmastokriisi ei tapahdu vain jossain lastemme tulevaisuudessa, vaan se on jo täällä, juuri tässä ja nyt. Ilmastokestävät ratkaisut lähtevät uutta kohti määrätietoisesti kannustamalla ja innostamalla, eivät yksittäisten ihmisten syyllistämisestä.”

“On myös ensisijaisen tärkeää, että tuleva hallitus ei leikkaa koulutuksesta senttiäkään. Tarvitsemme suuria investointeja koulutukseen lastemme ja koko Suomen tulevaisuuden hyväksi”, Nieminen päättää.

Helsingin Vasemmistoliitto tulee nimeämään yhteensä 23 ehdokasta vaaleihin. Ehdokkaiksi on aiemmin nimetty Mia Haglund, Toivo Haimi, Veronika Honkasalo, Titta Hiltunen, Kaarle Hurtig, Antti Kaajakari, Maija Karhunen, Mai Kivelä, Markku Kivinen, Minja Koskela, Anna Lemström, Petra Malin, Tuomas Nevanlinna, Suldaan Said Ahmed ja Pinja Vuorinen. Loput ehdokkaat tullaan nimeämään loppuvuoden 2022 aikana. Eduskuntavaalien varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina 2.4.2023.

• Lue enemmän eduskuntavaaleista täältä.