Hae eh­dok­kaak­si ke­vään 2023 edus­kun­ta­vaa­lei­hin!

Seuraavat eduskuntavaalit käydään jo alle vuoden päästä. Ehdokasasettelu vaaleihin on alkanut.

Helsingin Vasemmistoliiton vuoden 2023 kevään eduskuntavaalien ehdokasasettelun ensimmäinen virallinen etappi päättyi, kun määräaikaan 31.5.2022 mennessä Helsingin piirin osastot ja valitsijayhdistykset eivät nimenneet ehdokkaita niin paljoa, että eduskuntavaaliehdokkaiden lista olisi täyttynyt. Yhteensä Helsingin Vasemmisto voi nimetä 23 ehdokasta ensi keväänä järjestettäviin vaaleihin. Koska ehdokkaita ei nimetty määräaikaan mennessä niin paljoa, että jäsenäänestystä ehdokasehdokkaista tulisi järjestää, vastuu ehdokaslistan koostamisesta siirtyy piirihallitukselle.

Mahdollisuus hakea kansanedustajaehdokkaaksi on avattu nyt kaikille halukkaille ilman taustayhdistyksen nimeämistä. Helsingin Vasemmiston tavoitteena on nimetä monipuolisesti eri-ikäisiä ja -taustaisia ehdokkaita. Mielestämme kansanedustajien tulee edustaa mahdollisimman laajasti koko yhteiskuntaa, joten kutsumme eri sukupuolten edustajia, vammaisia tai neurokirjolla olevia, eri koulutustaustaisia, työelämässä tai työelämän ulkopuolella olevia ja eri etnisiin ryhmiin kuuluvia hakemaan ehdokkaaksi. Vasemmiston ehdokkaana sitoudut toimimaan syrjimättömästi.

Kaikki halukkaat eivät välttämättä mahdu mukaan listalle, sillä ehdokkaita valitaan vain 23. Piirihallitus päättää ehdokkaista, eikä vahvista kaikkia ehdokkaita kerralla. Valinnat tehdään loppuvuoden 2022 aikana ja ilmoittautua mukaan voi niin pitkään, kun listalla on tilaa.

Ehdokkaaksi voi hakeutua lähettämällä vapaamuotoisen hakemuksen toiminnanjohtajallemme:

Toni Asikainen

toni.asikainen (at) vasemmistoliitto.fi

040 664 5901

Toni kyselee ilmoittautumisen yhteydessä vielä lisätietoja arviointia varten, jotta kaikki ehdokasehdokkaat voidaan käsitellä tasavertaisesti. Voit olla vasemmistoliiton jäsen tai sitoutumaton ehdokas.

Helsingin Vasemmistoliiton osastot ja valitsijayhdistykset voivat edelleen nimetä ehdokkaita, kunnes ehdokaslista on täynnä. Nimitys on vahva meriitti, jonka piirihallitus huomioi. Kannustammekin jatkamaan edelleen aktiivista ehdokashankintaa! Toni kuulee mielellään kaikista mahdollisista ehdokkaista ja auttaa ehdokashankinnassa. Molemminsuuntainen yhteydenpito piirin ja osastojen välillä helpottaa vaalityötä.

Piirihallitus on nimennyt vaalityöryhmän valmistelemaan ehdokasvalintoja. Työryhmä tekee piirihallitukselle esityksen valinnoista. Taustaselvityksen tekemiseen ja vaalityöryhmän käsittelyyn kannattaa varata hetki aikaa. Ehdokkaiden muodostamaa kokonaisuutta arvioidaan jatkuvasti, jotta listasta saadaan mahdollisimman monipuolinen. Piirihallitus päättää ehdokkaista lopullisesti kokouksissaan. Vahvistetut ehdokkaat julkistetaan kokousten jälkeen, ellei julkaisuajankohdasta sovita muuta ehdokkaan kanssa. Viimeiset ehdokkaat pyritään päättämään loppusyksystä 2022.

Vasemmistoliitto ajaa inhimillisempää, ympäristöystävällisempää ja yhdenvertaisempaa Suomea sekä maailmaa. Lähde mukaan tekemään kanssamme ensi kevään eduskuntavaaleista vaalit, joissa näytämme, että tulevaisuus kuuluu kaikille, ei harvoille. Kohti vaalivoittoa 2023!