TIE­DO­TE // Pet­ra Ma­lin: Hel­sin­gin nos­tet­ta­va nais­val­tai­set alat palk­ka­kuo­pas­ta

Useilla naisvaltaisilla aloilla palkkataso ei vastaa työn vaativuutta ja sen yhteiskunnallista merkittävyyttä, toteaa Helsingin vasemmistoliiton kaupunginvaltuutettu Petra Malin keskiviikkona valtuustossa jättämässään talousarvioaloitteessa. Malin ja 20 muuta aloitteen allekirjoittanutta valtuutettua vaativat Helsinkiä korottamaan alipalkattujen naisten ansioita.

”Helsinki on yksi suurimmista julkisen sektorin työnantajista, joten Helsingin palkkatasolla on suuri merkitys sukupuolten palkkatasa-arvoon Suomessa”, Malin sanoo. Hän vaatii Helsinkiä huomioimaan palkkauksessa nykyistä paremmin työn vaativuuden ja yhteiskunnallisen merkittävyyden.

Malin perää kaupungilta myös, että se huomioisi palkkauksessa Helsingin muita kaupunkeja korkeammat elinkustannukset.

”Samansuuruisesta palkasta jää Helsingissä asuinkustannusten jälkeen käteen huomattavasti vähemmän kuin muualla Suomessa. Pienipalkkaisella työntekijällä se voi tarkoittaa, ettei palkalla tule toimeen. Asetelma on kestämätön erityisesti, kun työnantaja on kaupunki”, Malin sanoo.

Malin pyytää Helsinkiä selvittämään, onko eri kuntien pienipalkkaisten työntekijöiden palkkatasoa nostettu muissa kaupungeissa ja miten mahdollinen nosto on vaikuttanut aloilla, joilla työvoimaa on tavanomaista vaikeampi löytää. Malinin mukaan useilla matalasti palkatuilla naisvaltaisilla aloilla on pulaa työntekijöistä, kuten lastentarhanopettajista, laitoshuoltajista ja sosiaalityöntekijöistä. Hän toivoo, että talousarvioon varattu määrärahan kohdentamisessa hyödynnettäisiin muilta kunnilta saatuja tietoja.

Lisätiedot:

Petra Malin, kaupunginvaltuutettu, p. 050 3199751, petra@petramalin.fi