VA­SEN-podcast

Helsingin Vasemmiston kuntavaali-podcastissa VASEN pureudutaan kaupunkipolitiikan kiemuroihin ja etsitään vastauksia siihen, miten Helsingistä voidaan rakentaa yhdenvertainen kaupunki kaikille.

Neljän jakson aikana käsitellään kaupunkiympäristöä ja rakentamista, sosiaali- ja terveyspalveluita, koulutusta ja yhdenvertaisuutta sekä ilmasto- ja ympäristöpolitiikkaa.

Jokaisessa jaksossa on vieraana kaksi Helsingin Vasemmiston kuntavaaliehdokasta. Podcastin juontaa Omaa luokkaa -podcastin pitäjä Taija Roiha.

Jaksot julkaistaan tällä sivulla ja SoundCloudissa. Tervetuloa mukaan!

Jakso 1: Kenen kaupunki?

Ensimmäisessä jaksossa puhutaan Helsingistä kaupunkina: siellä asumisesta ja elämisestä. Miten asumisen hinta saadaan alas ja miten julkista kaupunkitilaa voidaan kehittää sen käyttäjien ehdoilla? Miten Helsingistä saadaan kaikkien kaupunki?

Studiossa keskustelemassa Helsingin vasemmiston kuntavaaliehdokkaat, arkkitehti Noora Laak sekä arkkitehti ja kaupunkisuunnittelija Arvind Ramachandran.

Kuuntele jakso:

Jakso 2: Palvelut kaikille

Miten pääsy sosiaali- ja terveyspalveluiden pariin toteutuu tämän hetken Helsingissä? Mitkä ovat epäkohdat ja miten ne saadaan ratkaistua? VASEN-podcastin toisessa jaksossa keskustellaan yhdestä kaupungin keskeisimmästä toiminnan alasta eli sosiaali- ja terveyspalveluista.

Vieraina kuntavaaliehdokkaat Edina Bilajac ja Reko Ravela. Podcastin juontaa Taija Roiha.

Ilmestyy 20.4.2021.

Jakso 3: Koulutus on tasa-arvon tae

Koulutus ja tasa-arvo ovat kaikkien poliittisten juhlapuheiden pitäjien vakioaiheita, mutta miksi niistä ollaan kovan paikan tullen kuitenkin aina valmiita leikkaamaan? Miten koulutuksen ja varhaiskasvatuksen kautta voidaan edistää tasa-arvoa? Entä miten kaupungin poliittisen päätöksenteon tasolla voidaan puuttua rasismiin? VASEN-podcastin kolmannen jakson aiheena on koulutus ja yhdenvertaisuus.

Vieraina kuntavaaliehdokkaat Ahmad Hosseini ja Saana Simonen. Podcastin juontaa Taija Roiha.

Ilmestyy 27.4.2021.

Jakso 4: Kohti fossiilitonta tulevaisuutta

VASEN-podcastin neljännessä ja viimeisessä jaksossa puhutaan koko maapallon polttavimmasta kysymyksestä eli ilmastonmuutoksesta. Ilmastohätätila on Helsingissä julistettu, mutta mitkä ovat käytännön toimet? Mitä kaupunki voi tehdä päästöjen hillitsemiseksi ja biodiversiteetin turvaamiseksi?

Keskustelemassa kuntavaaliehdokkaat Elina Kauppila ja Anna Lemström. Podcastin juontaa Taija Roiha.

Ilmestyy 4.5.2021.