TIE­DO­TE // Va­sem­mis­to­liit­to ve­to­aa SDP:hen pa­pe­rit­to­mien ih­mi­soi­keuk­sien to­teu­tu­mi­sek­si

Helsingin vasemmistoliiton valtuustoryhmä vetoaa SDP:hen paperittomien oikeuksien turvaamiseen liittyvässä aloitteessa.

Helsingin kaupunginvaltuusto äänestää tänään keskiviikkona siitä, taataanko paperittomille henkilöille vähimmäisoikeudet terveydenhuoltoon, suojaan ja toimeentuloon. Teknisesti ottaen kyse on pienestä muutoksesta nykytilanteeseen. Esimerkiksi terveydenhuollon osalta paperiton on tällä hetkellä oikeutettu saamaan kiireellistä hoitoa. Aloitteella halutaan turvata kiireellisen lisäksi välttämätön hoito, jota olisi esimerkiksi kroonisten sairauksien kuten diabeteksen hoito ja lääkitys. Aloite turvaisi myös lapsiperheiden kriisimajoituksen.

Helsingin kaupunginvaltuutettujen Veronika Honkasalon (vas), Leo Straniuksen (vihr) ja Thomas Wallgrenin (sdp) aloitetta ovat kannattaneet tähän mennessä vasemmistoliitto, vihreät, feministinen puolue sekä RKP. Sen palauttamista takaisin valmisteluun kannattavat kokoomus ja perussuomalaiset.

Äänestyksen ratkaisijana tulee toimimaan SDP:n valtuustoryhmä, jolla ei ole ollut aiemmin asiaan yhtenäistä kantaa. Kaupunginhallituksessa SDP äänesti sekä aloitteen puolesta (Nasima Razmyar) että sitä vastaan (Tomi Sevander). Tänään keskiviikkona SDP:n ryhmäjohtaja Eveliina Heinäluoma ilmoitti esittävänsä asian palauttamista valmisteluun. Vasemmistoliiton valtuustoryhmä vetoaa SDP:n valtuustoryhmään, jotta sen jäsenet päätyisivät kannattamaan kaupunginhallituksen esitystä.

“Aloite paperittomien oikeuksien turvaamisesta helpottaisi hauraassa asemassa yhteiskunnassamme elävien paperittomien elämää. Kyse on ihmisoikeuksista ja inhimillisestä elämästä, joiden tiedämme olevan tärkeitä arvoja myös sosialidemokraateille. Vetoamme SDP:n kaupunginvaltuutettuihin asian mahdollisimman nopean edistämisen nimissä. Paperittomat elävät koko ajan vaikean tilanteensa keskellä. Asian palauttaminen valmisteluun tarkoittaisi pitkää odotusaikaa, kun kyse on kaikille aivan joka päivä kuuluvien ihmisoikeuksien toteutumisesta”, vasemmistoliiton valtuustoryhmän puheenjohtaja Anna Vuorjoki sanoo.

Lisää tietoa aloitteesta ja siihen liittyvistä kysymyksistä täällä.

Lisätiedot:

Anna Vuorjoki