Paavo Arhinmäki: Palveluihin panostettava ennen veronalennuksia

Helsingin vasemmiston kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen 2. varapuheenjohtaja Paavo Arhinmäki kyseenalaistaa kaupunginjohtajan budjettiesityksen sisältämän kunnallisveron alennuksen. Arhinmäen mukaan ennen veronalennuksia kaupungin tulisi laittaa palveluiden saatavuus ja laatu kuntoon.

Arhinmäen mukaan hänellä ei ole sinänsä mitään Helsingin kuntaveron alentamista vastaan.
”Helsingissä kuntaveron on syytä olla alemmalla tasolla kuin monessa muussa kunnassa kompensoidakseen korkeita asumiskustannuksia. Mutta ennen kuin aletaan jakaa veronalennuksia, pitäisi katsoa missä jamassa ovat kaupungin palvelut. Kun lasten palveluihin ollaan esittämässä lisää varoja, kokoomuslaiset ovat aina sormi pystyssä sanomassa, ettei ’lapsiemme ja lastenlapsiemme’ kustannuksella saa ottaa velkaa. Nämä puheet unohtuvat välittömästi, kun nykyisille aikuisille ollaan jakamassa veronalennuksia.”
Arhinmäen mukaan esimerkiksi Helsingin mielenterveyspalvelut, vanhuspalvelut ja lastensuojelu vaativat ehdottomasti lisää resursseja. Vanhuspalveluiden tilasta Helsinki on saanut jopa Valviralta huomautuksen, Arhinmäki muistuttaa. Huomautuksesta huolimatta sosiaali- ja terveyspuolelle ei Vapaavuoren budjetissa luvata parannuksia.
”Kasvatus- ja koulutuspuolelle sentään on tulossa vähän lisää. Päivähoidon ryhmäkokoja ja peruskoulun luokkakokoja pitää pienentää. Oppimiseroja kaupungin sisällä on tasattava.”
Arhinmäen mukaan poliittisilla ryhmillä on vakavan pohdinnan paikka nyt, kun neuvottelut ensi vuoden budjetista nyt käynnistyvät.
”Onko veronalennus oikea painotus, kun samaan aikaan sote-palvelut huutavat lisää resursseja?” Arhinmäki kysyy.

Lisätietoa:
Paavo Arhinmäki