Lähikirjastojen toiminta turvattava uuden keskustakirjasto Oodin rinnalla

Helsingissä valmistuu uusi keskustakirjasto Oodi.  Henkilökunta sinne aiotaan järjestää siten, että kaikki sen yhteensä 50 työntekijää siirretään Oodiin muista kirjastoista. Vaikka osa näistä tulee lakkautettavasta Kirjasto 10:stä, merkitsee tämä rajua iskua lähikirjastoille, mahdollisesti joidenkin kirjastojen lakkauttamista.

Myös kirjastotyöntekijät ovat huolissaan mahdollisuuksistaan tarjota riittävästi laadukkaita palveluita eri asiakasryhmille kuten esimerkiksi lapsille, lapsiperheille, vanhuksille, kouluille ja päiväkodeille, mikäli työntekijöitä siirretään keskustakirjasto Oodiin.

Kun keskustakirjaston rakentamisesta päätettiin, kaupungin sivistystoimesta vakuutettiin, että tämä ei syö lähikirjastojen resursseja. Vasemmiston näkemys on koko hankkeen ajan ollut, että Oodin rakentaminen ei saa heikentää kaupungin kirjastoverkkoa. Nyt ei näemmä uusia päätöksiä tarvita, vaan henkilöstöä siirretään toimialan sisäisillä siirroilla. Meitä on petetty.

Kirjastolaitos on monipuolinen kulttuuripalvelu, jota voivat käyttää kaikki kansalaiset tuloista ja varallisuudesta riippumatta. Lähikirjastot ovat tärkeitä, jotta kirjaston palvelut ovat helposti kaikkien saatavilla koko Helsingin alueella.

Vasemmistoliiton piirikokous vaatii, että lähikirjastojen toiminta turvataan ja että kaupunki lisää kirjastolaitoksen määrärahoja, jotta uuteen Oodi-kirjastoonkin saadaan riittävästi henkilökuntaa.

Lisätietoja Helsingin Vasemmistoliiton piirikokouksen 7.4.2018 hyväksymästä kannanotosta antaa:

Helsingin vasemmiston puheenjohtaja
Neea Kilkki