TIE­DO­TE // Ki­ve­lä te­ki aloit­teen: Van­taan Ener­gian tur­vein­ves­toin­nit py­säy­tet­tä­vä

Helsingin vasemmistoliiton kaupunginvaltuutettu ja toinen varapuheenjohtaja Mai Kivelä jätti kaupunginvaltuuston kokouksessa 30. elokuuta aloitteen, jonka tavoitteena on estää Vantaan Energian suunnitelmat turpeen polton aloittamisesta. Aloitteen allekirjoitti 17 valtuutettua.

Vantaan Energia on Helsingin ja Vantaan kaupunkien yhdessä omistama energiayhtiö, josta Helsinki omistaa 40 ja Vantaa 60 prosenttia. Yhtiö on aikeissa korvata Martinlaakson voimalan maakaasukattilan uudella tekniikalla, jossa polttoaineena käytettäisiin metsäperäistä bioenergiaa ja turvetta. Toiminnan muutokselle on hiljattain myönnetty ympäristölupa. Helsingin vasemmistoliiton valtuustoryhmä esittää huolensa hankkeen etenemisestä.

”Helsinki haluaa olla edelläkävijä ilmastonmuutoksen torjunnassa. Ilmastonäkökulmasta on mahdoton ajatus, että uudessa voimalassa lähdettäisiin polttamaan turvetta. Turve on fossiilinen polttoaine, ja sen polttamisesta syntyy jopa enemmän kasvihuonekaasuja kuin kivihiilen polttamisesta”, Mai Kivelä sanoo.

Vasemmistoliiton valtuustoryhmän mukaan Helsingin tulisi omistajaohjauksen keinoin toimia, jotta Vantaan Energia päättäisi olla käyttämättä turvetta polttoaineena Martinlaakson voimalassa.

“Omistajaohjaus on yksi niistä keinoista, joiden kautta kaupunki voi kantaa vastuunsa ilmastonmuutoksen torjunnassa. Tavoitteemme on, että Vantaan kaupunki torjuu aikeen turpeen polttamisesta kaupungin energialaitoksessa. Kiihtyvän ilmastonmuutoksen oloissa turpeen poltto on yksinkertaisesti edesvastuutonta”, Kivelä sanoo.

Lisätietoja:

Mai Kivelä, kaupunginvaltuutettu, Helsingin vasemmistoliiton valtuustoryhmän 2. varapuheenjohtaja

mai.kivela (at) gmail.com