Helsingin Vasemmistoliitto vaatii aseostojen lopettamista Israelista

Helsingin Vasemmistoliitto antaa tukensa kansanedustaja Anna Kontulan toiminnalle Israelissa.

Palestiinalaisalueille tekemällään matkalla ja Israelin viranomaisten estämällä mielenilmauksella Kontula halusi kiinnittää huomion siihen, miten Suomi myös tukee aseostoillaan kansainvälisen oikeuden vastaista muuria Länsirannalla ja ihmisoikeusloukkauksia Gazassa. Hän vaatii Suomea lopettamaan asekaupan israelilaisten yhtiöiden kanssa.

– Asekaupoillaan Suomi tukee toimijoita, jotka hyötyvät Israelin miehityksen ja sotatoimien jatkumisesta. Ostamalla asejärjestelmiä Israelista Suomi pääsee myös itse hyötymään tästä miehitetyillä alueilla tehdystä aseteknologisesta kehittelystä, Kontula sanoo.

YK:n asekauppasopimus ja EU:n aseviennin käytännesääntö rajoittavat asevientiä sotaakäyviin ja ihmisoikeuksia rikkoviin maihin. Tästä syystä Suomen asevienti Israeliin on ollut pidättyväistä. Aseiden tuontia puolestaan eivät kansainväliset sopimukset sääntele. Nimenomaan Israelin tapauksessa kuitenkin myös tuonnilla on keskeinen merkitys.

– Israelilaiset aseyhtiöt hyötyvät suoraan Israel-Palestiina -konfliktin jatkumisesta. Tulenarka tilanne takaa niille säännölliset tilaukset ja tiiviin yhteistyön Israelin asevoimien kanssa. Lisäksi yhtiöt käyttävät miehitettyjä palestiinalaisalueita koekenttänä uusien asejärjestelmien kehittämisessä – jopa mainostavat tuotteitaan sillä, että ne on testattu todellisissa tilanteissa, Kontula sanoo.

– Suomen Israelin kanssa käymä asekauppa lähettää poliittisen viestin, ettei Israelin yli puoli vuosisataa jatkuneella miehityksellä ja kansainvälisen oikeuden vakavilla rikkomuksilla ole seurauksia, Kontula painottaa.

Helsingin Vasemmistoliitto vaatii, että Suomi lopettaa aseiden ja niiden varaosien ostamisen Israelista.

Piirihallitus 15.1.2020