Helsingin Vasemmistoliiton puheenjohtajaksi Antti Kauppinen

– piirijärjestö vaatii oikeutta hyviin sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä suoraa bussiyhteyttä itäisiltä metroasemilta Malmin sairaalan ovelle.

Helsingin Vasemmistoliitto piti syyspiirikokouksensa Vartiokylän työväentalolla lauantaina 2.11. Kokouksessa käsiteltiin vuoden 2020 toimintasuunnitelma ja talousarvio sekä valittiin piirijärjestölle puheenjohtajisto ja hallitus. Kokouksessa valittiin myös ehdokkaat piirijärjestön puoluevaltuutetuiksi marraskuun puoluekokoukseen.

Helsingin Vasemmistoliiton puheenjohtajaksi valittiin Antti Kauppinen. Kauppinen työskentelee Helsingin Taidemuseo HAM:ssa koordinaattorina näyttelyt-osastolla. ”Vaikka piirijärjestön tuleekin ensi vuonna jo käynnistää vuoden 2021 kunnallisvaalien valmistelut ja listojen kokoaminen, on ensi vuonna mahdollisuus keskittyä myös toiminnan kehittämiseen. Puolue ei ole vain vaalikoneisto, vaikka tänä vuonna siltä onkin tuntunut. Ensi vuonna meillä on onneksi aikaa pohtia piirin toimintatapoja, ja terävöittää niitä. Toivon mukaan ensi vuonna on tilaa myös aikaa vaativalle mutta arvokkaalle vasemmistolaiselle arvokeskustelulle”, Kauppinen linjaa vuotta 2020 varten.

Helsingin Vasemmistoliiton varapuheenjohtajiksi valittiin väitöskirjatutkija, VTM Sini Pentikäinen ja ravintolayrittäjä Galia Suarez-Katainen.

Piirihallitukseen valittiin seuraavat henkilöt varsinaisiksi jäseniksi:

Ida Akkila, Outi Alanen, Ilpo Haaja, Tuula Kupari, Markku Kärkkäinen, Mikko Perttola, Antti Piispanen, Irja Remekselä, Heta Tuura ja Tuulia Vainio.

Piirihallituksen varajäseniksi valittiin seuraavat henkilöt kutsumisjärjestyksessä:

Toni Asikainen, Minna-Elisa Luostarinen, Elina Wallin, Merja Helle ja Markus Lehtola.

Marraskuun puoluekokouksen puoluevaltuutettujen valintaa varten päätettiin esittää seuraavia henkilöitä:

Mira-Veera Auer, Ilpo Haaja, Mia Haglund, Eliel Kilpelä, Markku Kärkkäinen, Mike Pohjola, Galia Suarez-Katainen, Elina Vainikainen ja Anna Vuorjoki.

Varavaltuutetuiksi päätettiin esittää seuraavia henkilöitä kutsumisjärjestyksessä:

Kirsi Pihlaja, Marika Väisänen, Irja Remekselä, Minna-Elisa Luostarinen, Toni Asikainen, Joel Lindqvist, Outi Alanen, Justus Mollberg ja Kai Backman.

Piirikokous otti myös kantaa helsinkiläisten oikeuteen hyviin sote-palveluihin.

Oikeus hyviin sosiaali- ja terveyspalveluihin

Helsingin vasemmiston mielestä kaikilla helsinkiläisillä tulee olla oikeus hyvään terveydenhoitoon ja hyviin sosiaalipalveluihin lähellä kotia.

Tavallisimpien sosiaali- ja terveyspalveluiden on oltava jokaisen kaupunkilaisen ulottuvilla lähipalveluina. Näillä pitää olla myös tiivis yhteistyö oman alueensa palveluasuntojen ja hoivakotien kanssa. Kalasataman ja muutaman muun suuren terveys- ja hyvinvointikeskuksen rakentaminen ei saa hävittää paikallisia sosiaali- ja terveyspalveluja.

Tällä hetkellä kaupungin järjestämissä palveluissa on liian vähän työntekijöitä ja tästä seuraa asiakasjonoja ja tekemätöntä työtä. Työntekijöiden ylikuormitus houkuttaa siirtymään yksityisen sektorin palvelukseen. Tämä kehitys rapauttaa entisestään julkista terveydenhuoltoa. Ihmiset, joilla on varaa siirtyvät käyttämään yksityisiä terveydenhuollon palveluja. Terveydenhuoltomme eriarvoistuu.

Helsingin on lisättävä rahoitusta sosiaali- ja terveyspalveluihin. Myös sote-uudistusta tehtäessä on varmistuttava siitä, että sosiaali- ja terveyspalveluja rahoitetaan riittävästi, eikä lähipalveluista luovuta.

Tämän lisäksi piirikokous otti esille kaupungin itäisten metroasemien ja Malmin sairaalan välisten bussireittien puutteiden korjaamisen.

Helsingin itäisiltä metroasemilta saatava suora bussiyhteys Malmin sairaalan ovelle

Sairaalahoitoihin ja –tutkimuksiin tuleva ihminen on usein huonokuntoinen ja tarvitsee muiden apua. Tätä selvästikään ei ole ajateltu, kun on suunniteltu Malmin sairaalan bussiyhteyksiä ja sitä, miten helppo potilaiden on sinne bussilla päästä.

Malmin sairaala palvelee Helsingin itäisiä kaupunginosia. Yhdestäkään itäisestä kaupunginosasta ei kuitenkaan tällä hetkellä pääse julkisella kulkuneuvolla Malmin sairaalan ovelle, siis ei ollenkaan eikä koskaan. Ainoa tapa tällä hetkellä päästä sairaalaan julkisilla on jäädä pois bussista noin 500 m:n päässä sijaitsevalla pysäkillä ja kävellä loppumatka. Ja sitä ennen on bussissa vielä oltava tarkkana, että osaa jäädä pois oikealla pysäkillä. Terveelle ihmiselle tämä ei ole ongelma, mutta nyt puhutaankin potilaista ja tutkittavista.

Siksi onkin aivan välttämätöntä ulottaa HSL:n bussiliikenne Malmin sairaalan ovelle saakka. Bussi voisi kulkea Herttoniemen ja Itäkeskuksen metroasemien kautta. Bussivuoroja tarvitaan sekä aamuvarhaisella jo kello 7:n aikoihin että iltapäivällä, sillä sairaalan tutkimuksissa ja laboratorioissa on oltava paikalla jo aamukahdeksalta, joskus vieläkin aikaisemmin. Tutkimuksista pääsee usein pois iltapäivisin klo 13–16:n maissa, joten paluuvuorot Malmin sairaalasta itäisiin kaupunginosiin olisi hyvä sijoittaa tuohon aikaan.

Asiakasystävällisyyttä lisäisi se, että liikennöitävät bussit olisivat pieniä palvelubusseja, joissa asiakkaita odotetaan ja autetaan kyytiin. Tällaista bussilinjaa Malmin sairaalaan ja sieltä takaisin tarvitsevat erityisesti itäisissä kaupunginosissa asuvat ihmiset, jotka liikkuvat huonosti, usein rollaattorin kanssa, ja joilla voi myös olla huono näkö.

Juuso Aromaa, toiminnanjohtaja

Helsingin Vasemmistoliitto ry.

040 7015512

Helsingin Vasemmistoliiton uusi puheenjohtajisto: Galia Suarez-Katainen (vpj), Antti Kauppinen (pj) ja Sini Pentikäinen (vpj).