Helsingin Vasemmisto juhlistaa virtuaalivappua

Vasemmistoliiton lippu kulkueessa

Tervetuloa juhlistamaan virtuaalista vappua Helsingin Vasemmistoliiton kanssa 1.5.2020 klo 14.00 alkaen! Tuomme poikkeuksellisen vapun kunniaksi piirin puheenjohtaja Antti Kauppisen vapputervehdyksen sekä Liiton laulajien esittämät työväenlaulut Sauli Malisen johdolla virtuaalisesti kaikkien saataville. Ohjelman juontaa Ida Akkila.

Facebook-tapahtuma: https://www.facebook.com/events/228363728479785

Ohjelma on jälkikäteen katsottavissa YouTubessa: https://www.youtube.com/watch?v=Kw7DRIW988E

Vasemmiston vapputeema on #SolidaarisuuttaNyt! Näinä aikoina solidaarisuutta tarvitaan enemmän kuin koskaan. Yhteisvoimin tästäkin päästään yli, eikä ketään jätetä!

Piirijärjestön puheenjohtaja Kauppisen vapputervehdyksen voit lukea myös tästä:

Helsinkiläiset toverit

Tämä vappu on monella tavalla erilainen. Tänään niin kuin kaikkina päivinä viimeisen puolentoista kuukauden ajan on puhuttu paljon maailman laajuisesta pandemiasta, siksi onkin tärkeää, että puhumme myös välillä jostain muusta. Siksi päätin että näin Helsingin Vasemmistoliiton puheenjohtajana minun olisi syytä puhua jostain meille stadilaisille tärkeästä, eli ajattelin puhun Havis Amandasta.

Olen pitänyt kädessäni sen sopimuksen kopiota, jolla kaupunkimme tilasi 27. lokakuuta 1905 tuolloin Pariisissa asuvalta kuvanveistäjä Ville Valgrenilta teoksen. Sopimuksessa taiteilija sitoutuu suunnittelemaan ”en fontän symboliserande Helsingfors upstigande ur hafvet”. Tämän merestä nousevaa Helsinkiä symboloivan teoksen valmistumiseen meni joitain vuosia ja sille etsittiin sopivaa sijoituspaikkaa niin Tähtitorninmäeltä kuin Kaisaniemestäkin, mutta lopulta teos löysi paikkansa Kauppatorin ja Esplanadin puiston välistä.

Kun teos oli sijoitettu paikalleen se välittömästi aiheutti valtavan kansallisen taideskandaalin. Kaikki tuntuivat vihaavan teosta. Naisasialiike piti teosta riettaana naisenkuvana, joka lietsoi toriyleisöä siveettömiin ajatuksiin naisia kohtaan, fennomaanit pitivät Mantaa epäsuomalaisena pariisilaiskokottina, jopa silloin tärkeä raittiusliike katsoi, että teos ajaa ihmisiä haureuteen ja alkoholinkäyttöön.

Ei sinänsä niin kauhean kaukana totuudesta, kun katsoo miten sen ympärillä nykyisinkin juhlien yhteydessä toimitaan.

Kaikki osallistuivat keskusteluun, ja paljolti niin kuin tänäkin päivänä, ihmiset, jotka eivät olleet edes nähneet veistosta, osallistuivat sen haukkumiseen.

Mutta niin kuin tämän päivän somemyrskyt, niin tuo alastoman pronssinaisen aiheuttama myrsky laantui, ja jo vuosikymmeniä teos on ollut meidän stadilaisten lempiteos. Samoin se ehdottomasti on maamme tunnetuin julkinen muistomerkki.

Suihkulähde on paikalleen asettamisensa jälkeen kokenut monia. Manta on nähnyt niin vallankumousyrityksen kaupunkitaistelut kuin Suomenlinnaan lähetettyjen punavankien jonot. Sitä ovat uhanneet niin toisen maailmansodan suurpommitukset kuin jääkiekon maailmanmestaruuden juhlijat. Sen päälle on humalassa kiipeilty, sen ääressä on oksennettu, mutta sen luona on myös suudeltu, ja se on nähnyt stadilaissukupolvia kävelemässä käsi kädessä rakkaan kanssa kesäisen aamuyön hennossa valossa.
Ja niin vaan Havis Amanda seisoo paikallaan, jäätä, tuulta ja historian suurtapahtumia uhmaten.

Tällä hetkelle meille kaikille rakas patsas on aidattu. Meidän elämämme on aidattua ja monella tavalla rajoitettua. Tämä vappu ei ole niin kuin edelliset. Mutta tulee päivä, jolloin me helsinkiläiset jälleen pääsemme Havis Amandan ääreen juhlimaan.
Kun tästä selvitään ja joku päivä tästä selvitään, tulee lasku olemaan iso. Silloin on ensiarvoisen tärkeää katsoa, että sen maksu tapahtuu oikeudenmukaisesti. Nyt on tuhannen taalan, tuhannen miljoonan euron paikka korjata 80-luvun jälkeen revenneitä varallisuuseroja. Oikealla, vasemmistolaisella politiikalla pystymme covid-19 pandemiasta noustessamme nousemaan tasa-arvoisena ja solidaarisena yhteiskuntana.

Covid on mitä suurimmassa määrin luokkakysymys. Suurimman taakan tästä poikkeustilanteesta kantavat jo valmiiksi pienpalkkaiset naisalat. He sekä hoitavat meidän sairaat että usein omaisina huolehtivat kotihoidossa olevista yli 70-vuotiaista läheisistään. On häpeällistä, mikäli tällä palkkaneuvottelukierroksella ei löydy solidaarisuutta sukupuolittuneen, ja vääristyneen palkkakuopan korjaamiseen.

Siksi onkin tärkeämpää kuin koskaan olla mukana taistelussa paremman, tasa-arvoisemman ja erilaisuutta halaavan kevätauringon puolesta.
Niin kuin Havis Amanda katsoo ylväästi yli ympärilleen rakennetun vaneriaidan, on meidänkin syytä olla vuosisadasta toiseen valmiina taistelemaan paremman maailman ja paremman Helsingin puolesta.

Hyvää vappua toverit.