Vasemmisto haluaa Helsingin, jossa jokaisella on varaa asua

Helsingin Vasemmiston valtuustoryhmä haluaa Helsinkiin vuokrankorotusjarrun. Valtuustoryhmä jättää illan valtuustossa aloitteen, jossa esitetään vuokrajarrun käyttöönoton selvittämistä asumismenojen hillitsemiseksi.

Tällaisia malleja on viime vuosina otettu käyttöön esimerkiksi Saksassa ja Irlannissa. Vuokrajarru voisi esimerkiksi rajoittaa vuokrankorotuksia joka toiseen vuoteen tai rajata maksimikorotuksen tiettyyn indeksiin sidottuun prosenttilukuun. Tavoitteena on hillitä asumismenojen kasvua ja ratkaista pula kohtuuhintaisista asunnoista.

“Koti on jokaisen perusoikeus, josta ei pidä tinkiä”, sanoo valtuustoryhmän puheenjohtaja Veronika Honkasalo. “On tärkeää, että myös Helsingissä työskentelevillä on varaa asua kaupungissa. Korkeat vuokrat iskevät myös erityisesti nuoriin, ja asunnottomia on paljon.” Tutkimusten mukaan tärkein asunnottomuutta ja asumisen epävarmuutta Helsingissä aiheuttava tekijä onkin asumisen korkea hinta.

Asuntojen tarve on nykyään Helsingissä niin kova, että kaupungissa on vuokranantajan markkinat. Lisäksi yllättäen kokoomus, sdp ja vihreät ovat esittäneet kaupunginhallituksessa kovan rahan asuntojen osuutta asuntotuotannosta lisättäväksi.

“Vaikka paras tapa säännöstellä hintatasoa on lisätä tarjontaa valtiollisella, kunnallisella ja yleishyödyllisellä vuokra-asuntotuotannolla, on myös vuokrajarru otettava käyttöön”, Honkasalo linjaa.

“Pitkällä tähtäyksellä vuokrajarru vähentäisi asunnottomuutta ja kiihdyttäisi talouskasvua, sillä monilla aloilla on myös hankaluuksia saada työntekijöitä asumisen korkeiden kustannusten vuoksi.”

Ryhmäaloite jätetään keskiviikon valtuustossa, jossa käsitellään myös asumisen ja maankäytön ohjelmaa. Vasemmisto esittää ohjelmaan muun muassa lisää kohtuuhintaista asuntotuotantoa. Vasemmiston esityksissä 6000 asunnon vuositavoitteesta kolmannes on kohtuuhintaista tuotantoa, kolmannes välimuodon asuntoja eli hitas-, asumisoikeus- sekä osaomistusasuntoja ja kolmannes niin sanottua kovan rahan asuntotuotantoa. Lue vastaehdotus kokonaisuudessaan blogistamme.

Lisätietoja:
Veronika Honkasalo, 040 555 9409