Vasemmiston valtuustoryhmä: Ei jarrua Hämeentien pyöräkaistoille

Vasemmistoliiton valtuustoryhmä kannattaa lämpimästi Hämeentien pyöräkaistojen rakentamista ja kummastelee Kokoomuksen halua torpata hanke tai siirtää se hamaan tulevaisuuteen.

Hämeentien pyöräkaistat ovat osa Helsingin kaupungin pyöräilynedistämisohjelmaa ja kaupunkisuunnittelulautakunnan hyväksymää kantakaupungin tavoiteverkkoa. Vasemmisto on pitkään ajanut hanketta.

”Hämeentien pyöräkaistojen rakentaminen on olennainen osa ympäristöystävällistä Helsinkiä, ja nyt on juuri oikea aika toteuttaa tämä”, toteaa valtuustoryhmän puheenjohtaja Veronika Honkasalo. ”Kadun raitiotiekiskot on uusittava joka tapauksessa lähivuosina. Tässä yhteydessä on luontevaa elävöittää aluetta ja tehdä myös muita parannuksia.”

Hämeentie on tällä hetkellä ongelmallinen paitsi liikenteen, myös päästöjen näkökulmasta. Sen eteläisillä osuuksilla mitataan jatkuvasti EU-komission asettamat päästörajat ylittäviä typpipäästöjä.

”Pyöräily vähentää päästöjä ja on toimiva tapa liikkua Helsingissä”, Honkasalo sanoo. ”Se on myös luontevaa kaupunkilaisen terveysliikuntaa.”

Nykyisellään Hämeentiellä on vaarallista ajaa pyörällä bussien seassa. Tämän takia moni ajaa sääntöjen vastaisesti jalkakäytävällä, mikä puolestaan aiheuttaa vaaratilanteita jalankulkijoille.