Vasemmistoliiton valtuustoryhmä: Auroran psykiatrinen päivystys säilytettävä

Helsingin sosiaali- ja terveysvirastossa suunnitellaan psykiatrisen päivystyksen siirtämistä pois Auroran sairaalasta. Helsingin Vasemmistoliiton valtuustoryhmä päätti kokouksessaan keskiviikkona, että se tulee kannattamaan psykiatrisen päivystyksen säilyttämistä Aurorassa.

Auroran psykiatrinen päivystys on maailmallakin tunnettu erinomaisesta matalankynnyksen ja täyden palvelun konseptista. Monelle mielenterveyspotilaalle Aurora symboloi turvallista ja helposti lähestyttävää palvelua. Tämä on iso saavutus, sillä mielenterveyspotilaiden kynnys hakeutua hoitoon on usein korkea. Lisäksi Aurorassa on laaja tietotaito psykiatristen päivystyspotilaiden hoitamisessa. Tämä tietotaito on vaarassa kadota, jos päivystys Aurorassa lakkautetaan.

”Perustoimintaa hajauttamalla ei paranneta psykiatrista asiantuntemusta, päinvastoin. Kyse on inhimillisyydestä ja potilaan edusta ja oikeusturvasta,” Vasemmistoliiton valtuustoryhmän puheenjohtaja Veronika Honkasalo toteaa.

Jos päivystys hajautetaan Malmille ja Haartmaniin, potilaat eivät enää osaa hakea apua ja jäävät pahimmassa tapauksessa heitteille. Psykiatrisen potilaan arviointi vaatii lain mukaan erikoislääkäreiden arvion, jotta potilas voidaan tilanteen niin vaatiessa asettaa tarkkailuun ja potilaalle voidaan antaa asianmukaista hoitoa. Auroraan tulee jo nyt turhia M1-arvion saaneita, kun yleislääkäreillä ei aina ole riittävää asiantuntemusta arvioida potilaan tilannetta. Jos puolestaan halutaan turvata somaattisen hoidon psykiatrinen tuki, voidaan satsata hyvin toimiviin konsultoiviin psykiatreihin Auroran lakkauttamisen sijaan.
Lisätiedot:
Veronika Honkasalo