Vasemmistoliiton kuntapolitiikan ydin on palveluiden turvaaminen

Helsingin kaupungin budjettineuvottelut saivat keskiviikkona uuden käänteen, kun kolme suurinta ryhmää sopivat keskenään puitteet talousarvioehdotukselle. Tämän jälkeen muut ryhmät kutsuttiin mukaan ja pyydettiin hyväksymään ehdotus nopealla aikataululla. Ehdotus jää reippaasti alle keväällä sovitun raamin.

Vasemmistoliiton lähtökohta neuvotteluihin oli, että raamissa sovittu budjetin loppusumma toimii neuvotteluiden pohjana. Raamikin oli leikkaava, mutta nyt kokoomuksen, vihreiden ja sdp:n ehdotuksen mukaiset leikkaukset ylittivät Vasemmistoliiton valtuustoryhmän kipurajan.

”Muiden sopima ehdotus on edelleen täysin riittämätön turvaamaan opetuksen, varhaiskasvatuksen ja sosiaali- ja terveyspalvelut, vaikka Pajusen esitykseen nähden tuleekin lisäystä”, sanoo Vasemmistoliiton valtuustoryhmän puheenjohtaja Veronika Honkasalo.

”Laajan sovun hakemista ei ole se, että kolme suurinta määrittelee keskenään ehdot, joilla pienemmät ryhmät otetaan jatkoneuvotteluihin mukaan”, Honkasalo jatkaa.

Tänä vuonna budjettineuvotteluita väritti monen suuren asian, kuten johtamisjärjestelmän uusimisen, samanaikainen päätösprosessi.

”Helsingin vanha kabineteissa tapahtuva sopimuskulttuuri on demokratian kannalta ongelmallista. Punavihreä enemmistö on valtuustossa edelleen tosiasia. Mikäli vihreät ja demarit olisivat oikeasti halunneet lisärahaa palveluihin, olisi tätä enemmistöä pitänyt käyttää hyväksi”, Honkasalo toteaa.

Veronika Honkasalo
puh. 040-5559409