Me korjaamme sen: Elvytetään pääkaupunkiseutu rakentamalla!

Helsingin Vasemmistoliitto ry
16.3.2015

Me korjaamme sen: Elvytetään pääkaupunkiseutu rakentamalla!

Helsingin Vasemmisto kannattaa julkisen rakennusyhtiön perustamista. Julkinen rakennusyhtiö poistaisi suurten rakennusliikkeiden ylivallan markkinoilla ja takaisi kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen tuotannon.

Oma rakennusyhtiö toisi pitkäjänteisyyttä Helsingin kehittämiseen ja hyvin johdettuna julkinen rakennusurakoitsija toimisi myös erinomaisena mittatikkuna määrittämään rakentamisen todellista hintaa ja laadukkaan rakentamisen vaatimia aikatauluja.

Taloudellisen taantuman aikana rakentaminen ja korjaaminen on halvempaa ja sillä on myös valtakunnallisestikin elvyttävä vaikutus. Helsingin Vasemmiston mielestä kestävää ja kohtuuhintaista rakentamista toteuttamaan tarvitaan julkinen rakennusyhtiö.

Rakennusliikkeet väittävät asuntojen korkeiden hintojen johtuvan yksityiskohtaisista kaavoista ja rakennusnormeista, kuten esteettömyysmääräyksistä. Todellisuudessa syynä on kuitenkin valtava kysyntä, ei niinkään korkeat rakennuskustannukset.

Nykyisessä markkinatilanteessa yksipuolinenkin asuntotuotanto menee kaupaksi kalliiseen hintaan. Julkisella rakennusliikkeellä olisi mahdollisuus tuottaa vuokramarkkinoille myös erityyppisiä asuntoja eri elämänvaiheisiin: esimerkiksi suurperheille, yksinasuville tai yhteisölliseen asumiseen soveltuvia, kohtuuhintaisia asuntoja.

Helsingin Vasemmiston mielestä vapaarahoitteisen asuntotuotannon hintataso on karannut keski- ja pienituloisten kaupunkilaisten ulottuvilta ja asuntojen hintojen kohoaminen uhkaa jo koko metropolialueen kehitystä.

Lisätietoja:
Hanna Mithiku