HTY:n naisosaston syyskokous 18.11.2015: Oikeus perhe-elämään ja läheisiin sukulaisuus on ihmisoikeus

Kannanotto / HTY:n naisosaston syyskokous 18.11.2015

Oikeus perhe-elämään ja läheisiin sukulaisiin on ihmisoikeus

Suomi on tiukentamassa perheenyhdistämislinjauksiaan. Turvapaikan saaneen henkilön perheen yhdistäminen edellyttää tulevaisuudessa Suomessa asuvalta perheenjäseneltä kykyä elättää perheensä, mikäli hallituksen suunnitelmat hyväksytään.  Kaksilapsisen perheen kyseessä ollen Suomessa asuvalla henkilöllä tulisi olla 2.600 euron nettotulot kuukaudessa.

Lisäksi Suomi voi vaatia, että Suomessa on oltava asunto valmiina, sekä kotoutumiseen liittyviä yksityiskohtia on oltava kunnossa. Alaikäisen turvapaikan saaneen osalta tätä toimeentulovaatimusta ei ole.

HTY:n naisosasto kokee julmana hallituksen suunnitelmat. Jos perheenyhdistämiseen liittyvät kiristävät toimenpiteet toteutetaan, Suomessa asuvan turvapaikan saaneen on odotettava yli kaksi vuotta, kotouduttava, opittava suomen kieltä työelämän edellyttämässä määrin sekä hankittava työpaikka ja asunto. Toimeentulon raja, eli palkan määrä on asetettu niin korkealle, että matalapalkkaiset tehtävät eivät missään tapauksessa mahdollista perheen yhdistämistä. Tällaiset työtehtävät ovat yleisiä vasta Suomeen tulleilla.

Turvapaikan saaneiden perheenyhdistäminen on suunniteltava ihmisoikeuksia kunnioittaen. Ulkoministeri Timo Soini (ps) sanoi 16.11.2015 Helsingin Sanomien haastattelussa, että ”Suomessa ei saa olla ainakaan löysemmät kriteerit kuin muissa EU-maissa”.  Hallituksen asenne on hyvin teknokraattinen ja ihmisvihamielinen.  Tähän asenteeseen ja päätöksiin on saatava aikaan muutos.

HTY:n Naisosasto ry, pj. Marjut Lumijärvi

Helsingin Työväenyhdistyksen Naisosasto ry

Työtä vuodesta 1898

• naisten oikeuksien ja tasa-arvon puolesta