Helsingin Vasemmistoliitto: Lasku hallituksen kilpailukykypolitiikasta palkansaajien maksettavaksi?

Lasku hallituksen kilpailukykypolitiikasta kokonaan palkansaajien maksettavaksi?
Helsingin Vasemmistoliitto pitää tärkeänä, että työmarkkinasopimukset solmitaan edelleen keskitetysti palkansaajien ja työnantajien keskusjärjestöjen välillä. Oikeistohallituksen päätös asettua kiristämään pakkolaeilla palkansaajia, johti kuitenkin epätasapainoiseen tilanteeseen, jossa suuryritysten omistajien Elinkeinoelämän keskusliittoa suosittiin työntekijöiden kustannuksella. Niin sanottu yhteiskuntasopimus on hallituksen oikeistolaisen politiikan mukainen ja kaukana tasapuolisesta. Nyt esitetystä ratkaisusta puuttuvat kokonaan hallituksen lupaamat työllistämistoimet ja verohelpotukset pieni-ja keskituloisille työntekijöille.

Suomen “kilpailukykyä” on viime vuosina parannettu poistamalla työnantajien Kela-maksu, yhteisöveron alennuksella sekä äärimaltillisilla palkkaratkaisuilla, joihin ay-liike on suostunut työllisyyden turvaamiseksi.

– Mitä muuta Suomen elinkeinoelämälle pitäisi vielä antaa, ennen kuin luvattuja työpaikkoja alkaa syntymään, kysyy Helsingin Vasemmistoliiton puheenjohtaja Hanna Mithiku.

Helsingin Vasemmistoliitto korostaa, että taloutemme ongelmina ovat teollisuuden suuri rakennemurros, huono johtaminen, epäterve tulonjako ja viennin kysynnän väheneminen. Esitetty työmarkkinaratkaisu siirtää kilpailukykyloikan kokonaan palkansaajien maksettavaksi, ja jättävät hyväosaiset rauhaan nauttimaan osinkojuhlistaan.

Helsingin Vasemmistoliiton mielestä vahvan poliittisen opposition muodostaminen on erittäin tärkeää hallituksen jatkaessa kuripolitiikkansa kohdistamista yhteiskunnan heikompiosaisiin ja syrjäytettyihin.

Helsingin Vasemmistoliitto kehottaa kaikkia osallistumaan mielenosoitusviikolle, jolloin vastustetaan hallituksen leikkauksia:

– 7.3. ammattiosastojen yhteistyöverkoston STOP tarkoittaa STOP -mielenilmaus:
– 9.3. Opintotukimielenosoitus opintotuen leikkausta vastaan:
– 12.3. Joukkovoima-mielenosoitus hallituksen leikkauspolitiikkaa vastaan:

Lisätietoja: Hanna Mithiku
Helsingin Vasemmistoliiton puheenjohtaja