Helsingin vasemmistoliiton valtuustoryhmä: Lapsiin ja nuoriin satsaaminen kannattaa

Vasemmistoliiton valtuustoryhmä pitää oikeudenmukaisena sitä, että kaikki kaupunginhallituksen ryhmät on kutsuttu neuvottelemaan kaupungin talousarvioehdotuksesta.

Kaupunginjohtaja Jussi Pajunen julkaisi lokakuun alussa oman talousarvioesityksensä, joka ei turvaa helsinkiläisille heidän tarvitsemiaan palveluita.

Jos kaupunginjohtaja Pajusen esitys toteutettaisiin sellaisenaan, olisivat varsinkin sosiaali- ja terveystoimen, varhaiskasvatuksen ja opetuksen palvelut vaarassa. Vasemmistoliitto esittää budjettiin 71 miljoonan euron lisäystä.

Myös muuttunut yhteiskunnallinen tilanne on huomioitava tarpeeksi kattavasti kaupungin talousarvioehdotuksessa. Kieli- ja kotoutumiskoulutukseen ei ole lisätty riittävästi resursseja, vaikka turvapaikanhakijoiden määrä on kasvanut voimakkaasti vuonna 2015. Kielikoulutukseen on jo nyt vaikea päästä.

-On kaukaa viisasta satsata riittävän ajoissa hauraassa asemassa olevien lasten ja nuorten palveluihin. Erityistä tukea tarvitaan monien lähiöiden kouluissa ja päiväkodeissa. Siksi myös koulunkäyntiavustajien asema on jatkossa turvattava, painottaa vasemmistoliiton ryhmänjohtaja Veronika Honkasalo.

Helsingin vasemmistoliiton valtuustoryhmän toinen prioriteetti alkavissa budjettineuvotteluissa ovat vanhusten palvelut ja erityisesti kotihoidon tilanne, joka on hälyttävä sekä vanhusten, omaisten että työntekijöiden näkökulmasta.

-Kierre, jossa vanhusten kotihoitoon ei resursoida tarpeen mukaan, on vihdoin saatava katkaistua, Honkasalo lisää.

Muita Helsingin Vasemmistoliiton valtuustoryhmän tavoitteita budjettineuvotteluissa 2016 ovat HSL:n lipunhintojen kohtuullistaminen ja kaupungin työntekijöiden työhyvinvoinnin parantaminen.  Avoimuuden nimissä Helsingin vasemmistoliiton valtuustoryhmä julkaisee ryhmän tavoitteet neuvotteluiden alkaessa. Tavoitteet PDF:nä.

Veronika Honkasalo
Vasemmistoliiton valtuustoryhmän pj,