Helsingin Vasemmistoliiton valtuustoryhmä: Helsingin tulee olla ylpeä omista asukastaloistaan

TIEDOTUSVÄLINEET                                                 TIEDOTE 21.1.2015

Helsingin Vasemmistoliiton valtuustoryhmä tutustui aamupäivällä 20.1.2015 kaupungin omiin asukastaloihin. Ryhmä vieraili Betaniassa, Kumppanuustalo Hannassa, Maunulan Saunabaarissa, Pihlajamäen, Kontulan ja Vuosaaren lähiöasemilla, asukastalo Myllärissä ja Malmin toimintakeskuksessa.

Kaupungin sosiaali- ja terveysviraston alaiset asukastalot ovat ajankohtaisia kaupunginjohtaja Jussi Pajusen (kok.) esityksen johdosta. Esityksessä ehdotetaan asukastalojen siirtyvän järjestöjen ylläpidettäväksi. Samaan esitykseen sisältyy asukasosallisuuden avustuskriteereiden uudistaminen.

Helsingin Vasemmistoliiton valtuustoryhmä teki jo vuosi sitten helmikuussa ryhmäaloitteen kaupungin omien asukastalojen säilyttämisen puolesta.

Helsingin oma asukastaloverkko tarjoaa arvokasta matalan kynnyksen toimintaa ympäri kaupunkia. Kaupungin omana työnä ylläpitämät asukastalot tuovat tämän lisäksi sosiaalityön ammattiosaamista ja kuntouttavaa palvelua alueille.

”Sosiaali- ja terveysviraston alaisuudessa toimivat asukastalot ovat mitä parhainta ennaltaehkäisevää työtä ja mainiota työllistymispalvelua,” sanoo valtuustoryhmän puheenjohtaja Veronika Honkasalo. “Huomasimme kierroksella, että asukastalojen toiminta huomioi hienosti alueelliset erityispiirteet. Esimerkiksi Malmilla asukastalo painottaa vanhusten päivätoimintaan, kun taas Kontulassa monikulttuurinen toiminta on rikasta.”

Asukastalojen työllistämistoiminnan ja kuntouttavan toiminnan tuloksista kertoo esimerkiksi se, että n. 400 viikkokäyntiä omaavassa kumppanuustalo Hannassa yli 170 ihmistä on osallistunut johonkin kaupungin tukitoimintoon. Muissakin asukastaloissa yhden työntekijän voimin on saatu pienellä panostuksella hienoja tuloksia aikaan, tästä esimerkkinä esimerkiksi Pihlajamäen lähiöaseman kotilähettiläät ja talonmiespalvelu. Asukastalojen toiminta tukee kaupungin tavoitteita torjua eriarvoistumista.

Kaupungin omien asukastalojen kohtalo jäi kaupunginhallituksessa pöydälle 19.1.2015 ja todellinen vääntö asiasta käydään maanantaina 26.1.2015. Vasemmistoliitto tulee tekemään kaikkensa, jotta kaupungin omat asukastalot säilytetään myös jatkossa kaupungin omana toimintana.

Lisätietoa:
Veronika Honkasalo, valtuustoryhmän puheenjohtaja