Helsinki vastustaa natseja Vasemmiston haasteesta

Helsingin Vasemmisto haastaa kaikki puolueet ja muut Helsingin poliittiset järjestöt tuomitsemaan natsijärjestöt ja natsitoiminnan Suomessa.

Suomessa toimii ainakin yksi väkivaltainen avoimesti kansallissosialistiseksi itseään kutsuva rikollisjärjestö, joka omien sanojensa mukaan tähtää vallankumoukseen, Suomen itsenäisyyden hajottamiseen ja yhteispohjoismaiseen kansallissosialistiseen valtioon. Kyseessä on Suomen vastarintaliike.

Uusnatsistinen Suomen vastarintaliike on toiminut usein väkivaltaisesti, viimeksi 10.9.2016, kun sen järjestämässä mielenosoituksessa liikkeen aktiivi pahoinpiteli ohikulkijan. Pahoinpidelty kuoli vammoihinsa.

Kymmenettuhannet natsiväkivaltaan väsyneet kansalaiset järjestivät Peli poikki! -mielenosoituksen 24.9. ja valtiovalta presidenttiä, pääministeriä ja sisäministeriä myöten tuomitsi natsit ja väkivallan. Petteri Orpo sanoi, että väkivaltaiset äärijärjestöt pitäisi kieltää. Sipilä lupasi selvittää järjestöjen laillisuuden. Timo Soini tuomitsi väkivallan. Sauli Niinistön mukaan kuuluminen SVL:n kaltaiseen rikolliseen järjestöön on rikollista.

Kaiken tämän jälkeen itsenäisyyspäivänä järjestetään Helsingissä peräti kaksi natsimielenosoitusta. Toisen järjestää Suomen vastarintaliike itse, toisessa on suurempi joukko sitä sympatisoivia tahoja.

Helsingin Vasemmisto kutsuu kaikki puolueet ja Helsingin poliittiset järjestöt kanssaan tuomitsemaan natsiväkivallan. Helsingin Vasemmisto myös vaatii, että sisäministeri Paula Risikko ja Helsingin poliisipäällikkö Lasse Aapio virkavastuulla varmistavat, että väkivaltarikollisen kansallissosialistisen vallankumouksellisen Suomen vastarintaliikkeen toiminta itsenäisyyspäivänä pysyy tiukasti lain ja asetusten rajoissa.

Alueen nuorisojärjestöistä mukana ovat jo Helsingin Vihreät Nuoret, Svensk Ungdom i Helsingfors, Helsingin Vasemmistonuoret, Etelä-Suomen Vasemmistonuoret, Helsingin Keskustanuoret ja Stadin Demarinuoret.

Lisäksi haasteen ovat ottaneet vastaan Helsingfors SFP, Vasemmistoliitto ja valtuustosta RKP:n, SDP:n, Vasemmistoliiton, SKP:n ja Helsinki-listojen valtuustoryhmät. Haaste on edelleen voimassa ja sen voi ottaa vastaan ilmoittautumalla Mike Pohjolalle, mikepohjola [at] gmail [dot] com.