Helsingin Vasemmisto haastaa kaikki puolueet tuomitsemaan uhkailun

Käynnissä olevan kuntavaalikampanjan aikana ehdokkaisiin on kohdistunut ennätysmäärä uhkailua ja vihapuhetta. Viimeksi asiasta uutisoitiin Helsingin Sanomissa tänään 5.4.2017. Uhkailu on kohdistunut erityisesti maahanmuuttaja- ja naisehdokkaisiin ja on sisältänyt muun muassa tappo- ja raiskausuhkauksia.

Helsingin Vasemmisto on huolissaan uhkailun vaikutuksesta demokratian toteutumiselle. ”Miten voi olettaa kaikkien saavan äänensä kuuluviin, jos toisten pitää koko ajan pelätä esiintymistä julkisessa tilassa?” kysyy Helsingin Vasemmiston puheenjohtaja Petra Malin. ”On todella surullista, jos maahanmuuttajataustaiset ehdokkaat eivät enää uskalla lähteä yksin kampanjoimaan kadulle.”

Helsingin Vasemmisto näkee, että on ensiarvoisen tärkeää, että kaikki Helsingissä ehdokkaita asettavat tahot tuomitsevat julkisesti uhkailun ja häirinnän. Helsingin Vasemmiston mielestä puolueiden yhteisvetoomus kampanjarauhan puolesta voisi rauhoittaa tilannetta.

”Demokratiassa eri näkemykset kohtaavat. Kritiikkiä tulee voida esittää, mutta asiallisesti. Kaikkien pitää voida kampanjoida ilman pelkoa väkivallasta”, Petra Malin linjaa.