Lähde vaalilautakuntaan!

Hyvä ystävä                                                                  Helsingissä 20.10.2016

Asia: vaalilautakunnat ja –toimikunnat

Maassamme järjestetään kuntavaalit 9.4.2017. Ennakkoäänestysajat sekä vaalitoimikuntien ja kotiäänestyksen toiminta-aika on 29.3. – 4.4.2017. Olet ollut mahdollisesti aiemmin (esim. viime vuoden eduskuntavaaleissa) Vasemmistoliiton edustajana vaalilautakunnassa ja/tai -toimikunnassa ja siksi tiedustelen, oletko valmis työskentelemään vaalilautakunnassa, -toimikunnassa tai kotiäänestysvirkailijana myös nyt edessä olevien vaalien aikana. Myös uusia tarvitaan.

Jos olet halukas työskentelemään vaalilautakunnassa ja/tai –toimikunnassa tai kotiäänestysvirkailijana, ilmoita siitä viimeistään 4.11.2016 mennessä piiritoimistoon.  Ilmoittaudu ensisijaisesti sähköpostiin jorma [dot] pikkarainen [at] vasemmistoliitto [dot] fi tai puhelimitse p. 050 537 9011.  Ilmoita aina myös kaikki yhteystietosi (postiosoite, sähköposti ja puhelin). Huom! Muista, älä ilmoita pelkkää nimeäsi vaikka olettaisitkin yhteystietosi olevan piirin tiedossa! Tämä helpottaa tämän kirjeen allekirjoittaneen työtä.

Ilmoita, jos olet halukas vain toiseen: vaalilautakuntaan tai vaalitoimikuntaan. Kerro samalla oletko valmis toimimaan puheenjohtajana tai varapuheenjohtajana. Ilmoita myös jos olet valmis kotiäänestysvirkailijaksi.

Kaupungin vaalivalmistelulautakunta, joka vaalilautakuntien kokoamisesta vastaa, pyrkii siihen, että jäsenet sijoitetaan mahdollisimman lähelle asuinaluetta, mutta läheskään aina se ei ole mahdollista. Toivon tälle ymmärtämystä, mutta mikäli et halua missään tapauksessa muualle kuin lähelle omaa asuinaluettasi, pyydän ilmoittamaan siitä.

Jokaiseen vaalilautakuntaan (yhteensä 166) valitaan 5 varsinaista ja 3 varajäsentä. Jäsenten ja varajäsenten tehtävillä ei ole käytännössä eroa, joten kaikkien on oltava käytettävissä vaalipäivänä. Vuorottelusta sovitaan lautakunnassa puheenjohtajan johdolla. Kaikki vaalilautakunnan jäsenet ja varajäsenet osallistuvat myös ääntenlaskentaan sen jälkeen kun äänestyshuoneet sulkeutuvat. Uuden lain (1.6.2016) mukaan ehdokkaana oleva ei voi olla vaalilautakunnan jäsen eikä varajäsen.

Vaalitoimikuntiin (yhteensä 25) valitaan kolme jäsentä ja kolme varajäsentä. Vaalitoimikuntien lisäksi valitaan 12 kotiäänestysvirkailijaa. Vaalitoimikunnat toimittavat vaalit sairaaloissa, vanhustenkodeissa, rangaistuslaitoksissa ym. laitoksissa. Kotiäänestyksen vaalitoimitsijalla on oltava auto käytössään ja on toivottavaa, että hänellä on aiempaa kokemusta vaalitoimikunta tai –lautakuntatyöstä tai kotiäänestyksestä, sillä hän hoitaa tehtävänsä itsenäisesti. Vaalitoimikuntiin tulevien on syytä huomioida se, että ne toimivat pääsääntöisesti arkipäivinä. Ehdokkaana oleva ei voi olla vaalitoimikunnan jäsen eikä varajäsen eikä kotiäänestysvirkailija.

Sekä vaalilautakunnan että –toimikunnan jäsenen kotikunta on oltava Helsinki ja hänen on täytettävä 18 vuotta viimeistään vaalipäivänä eli 9.4.2017.

Vasemmistoliiton paikkamäärä lautakunnissa, toimikunnissa

Vaalilautakunnat:

Vasemmistoliiton kokonaispaikkamäärä vaalilautakunnissa on 139.  Puheenjohtajapaikkoja on 17 ja varapuheenjohtajapaikkoja on 17, muita varsinaisia jäseniä 66 ja varajäseniä 39.

Toimikunnat ja kotiäänestysvirkailijat

Vasemmistoliiton kokonaispaikkamäärä vaalitoimikunnissa on 15. Puheenjohtaja- ja varapuheenjohtajapaikkoja on kolme ja muita varsinaisia jäsenpaikkoja kaksi ja varajäsenpaikkoja seitsemän.

Kotiäänestysvirkailijoita valitaan yhteensä 12, joista yksi on Vasemmistoliitosta. Kotiäänestysvirkailija tarvitsee käyttöönsä auton, sillä vaalitoimitus on ennalta äänestäjille ilmoitettuun aikatauluun sidottu.

Palkkioista

Vaalilautakunnan ja –toimikunnan  puheenjohtajalle kaupunki maksaa palkkiona 325 €, varapuheenjohtajalle 265 € ja jäsenelle/varajäsenelle 230 €. Kotiäänestyksen vaalitoimitsijan palkkio on 295 €.

Puoluevero 25 %

Helsingin Vasemmistoliitto on päättänyt, että kunnallisissa luottamustehtävissä olevilta henkilöiltä peritään luottamustoimista maksetusta palkkiosta ns. puolueveroa 25 %:n mukaan, jonka kaupunki vähentää suoraan maksettavasta palkkiosta, kun palkkiolomakkeessa on merkintä puolueveron pidättämisestä. Muista merkitä lomaketta täyttäessäsi. Pyydä lomake vaalilautakunnan tai –toimikunnan puheenjohtajalta. Puolueveroista kertyneet rahat käytetään piirijärjestön vaalityöhön. Helsingin Vasemmistoliiton uusi pankkitili on Helsingin Seudun Osuuspankki FI74 5541 2820 0261 29.

Kiitos etukäteen tulevasta panoksestasi ja jo aiemmissa vaaleissa tekemästäsi työstä.

Vaalityöterveisin
Jorma Pikkarainen