Vasemmistoliitto

Mielenosoitus Olkiluoto 4 –ydinvoimalahanketta vastaan
keskiviikkona 26.10. klo 16

Helsingin kaupunginvaltuuston edessä, Aleksanterinkatu 20

Helsingin kaupunginvaltuusto päättää keskiviikkona 26.10. siitä, osallistuuko kaupungin energialaitos uuden Olkiluoto 4 –ydinvoimalan suunnitteluun. Tule mukaan kertomaan valtuutetuille, että tämä asukkailta mitään kysymättä tehty esitys pitää hylätä.

Helsingin kaupungin tulee päättää olla osallistumatta Olkiluoto 4 -hankkeeseen millään tavalla. Helsinki ei yksinkertaisesti tarvitse lisää sähköä, Helsingin energia tuottaa sitä jo enemmän kuin tarvitsee. Ydinvoimalla voidaan tuottaa pelkkää sähköä eikä sen tuottamaa lämpöä voida hyödyntää millään tavalla.

Helsingissä pohditaan ratkaisuja miten Helsinki ja Helsingin energia osaltaan toteuttavat kansainvälisiä ja kansallisia ilmasto- ja energiatavoitteita. Olkiluoto 4 -hankkeeseen meneminen ei millään tavalla vähennä tai ratkaise Helsingin ilmastopäästöjä. Päinvastoin, se ainoastaan heikentää kaupungin mahdollisuutta investoida kestävään energiatalouteen, koska Helsingin kaupungin nykyisillä omistusosuuksilla Olkiluoto 4: rakentamiskustannukset olisivat 600 miljoonaa euroa. Pelkästään suunnitteluvaiheeseen mukaan menemisen kustannukset olisivat 29,5 miljoonaa euroa.

Ydinvoimaan liittyy valtavia aikatauluun, kustannuksiin, rahoitukseen ja teknologiaan liittyviä riskejä, kuten olemme saaneet Olkiluoto 3 -hankkeen osalta todeta. Mielestämme myös ydinvoimaan liittyvät ympäristö- ja terveysriskit ovat sen kaltaisia, ettei Helsingin kaupungin tulee millään tavalla edistää ydinvoiman lisärakentamista, vaan suunnata tulevaisuuden panostuksena uusiutuvaan energiaan.

Narinkkatorin 15.10. torikokouksen ydinvoimaryhmä